Högre spänning samt komprimerade enheter i framtidens elsystem
Vid sidan av utvecklingen av dagens blybatterier, bedriver en intensiv forskning kring nya batteritekniker. Batterier som genererar högre spänning för att klar bilens allt mer energikrävande delsystem. Parallellt bedrivs utveckling som går ut på att samordna generator och starmotor i en enhet. Vägledande är brist på utrymme i motorrummet. Alltmer kilformade karosser ökar knappast heller utrymmet under huven.. Ett 36 volts batteri i ett motorfordon är inte längre någon utopi. Ledande biltillverkare arbetar på ett optimalt batterisystem som ett effektivt stöd för bilens elförsörjning. Den elektriska utrustningen i framtidens bilar kommer att utvidgas och förändras kraftigt, och batteriet kommer att vara en central komponent. Forskarna har konstaterat att om generatorn drivs med 36 eller tom 42 i stället för 12 volt så skulle hela systemet få en högre verkningsgrad. Några få elförbrukare samt all elektronik , som kräver 12 volt eller ännu lägre spänning, skulle i fortsättningen försörjas separat. De flesta bilar har idag 12 volts batterier. Den nya generationens bilar skulle kunna ha ett 36 volts batteri, som inte behöver vara större än de nuvarande. Om bilindustrin skulle bestämma sig för det nya konceptet, är tillverkning med konventionell produktionsutrustning möjlig. I den mest avancerade bilindustrin inom detta område pågår utveckling mot ett 36 och 42 volts batteri på högvarv. Med största sannolikhet kommer flera biltillverkare att följa trenden mot 36/42 volts batterier. Det är bara en tidsfråga hur länge införandet dröjer och hur man klarar övergångstiden. Morgondagens bilar ska uppfylla allt strängare krav på miljövänlighet och låg bränsleförbrukning, samtidigt som behovet av ström till olika förbrukare Varta tex har utvecklat ett nytt 2- batteri system avsett för kommande bilgenerationer. Det kan helt enkelt fungera så att, ett system är på 12 V och det förser ström endast till start av motorn medan det andra systemet an vara på 36 V för att förse ström till all övrig bilelektronik. Ett sådant här system innebär att man kan ha två batterier med olika karaktär. Ett med god start- raft och det andra med långvarig, effektiv strömförsörjning. Den här specialiseringen kommer att göra det möjligt att utnyttja helt nya typer av batterisystem i bilar, i en inte alltför avlägsen framtid.