23948sdkhjf

Bridgestone sålde och tjänade mer

Bridgestone sålde och tjänade mer Bridgestone-koncernen ökade sin försäljning under första halvåret 2002 med 6,4 procent jämfört med motsvarande period 2001. Omsättningen ökade från 1.027.519 yen (81,8 miljarder SEK) till 1.093.535 miljoner yen (87,1 miljarder SEK). Rörelseresultatet för första halvåret i år ökade med 38,7 procent från 52.351 miljoner yen (4,2 miljarder kr) till 73.135 miljoner yen (5,8 miljarder kr). Av intäkterna kom 79,1 procent från däck. Största geografiska marknad var den amerikanska kontinenten (Nord-, Central- och Sydamerika) med 45,5 procent av intäkterna. Japan svarade för 35 procent och Europa för 10,6 procent. Men i både Nordamerika och Europa ökar Bridgestone sin försäljning, och mycket av marknadsföringen inriktas på Europa med Formel 1-satsningen som viktigt inslag. Inom däcksegmentet ökade försäljningen med 8 procent jämfört med första halvåret 2001 och uppgick till 865.353 miljoner yen (7.241 miljoner USD). Ökningen avspeglar Bridgestones introduktion av nya attraktiva produkter och förstärkta försäljningsnätverk plus effekter av en försvagad yen, som ökade värdet på försäljningen utanför Japan. Vad gäller övriga produkter kompenserade stora försäljningsframgångar utanför Japan för minskad japansk försäljning av sportartiklar, cyklar, precisionskomponenter för kontorsutrustning och byggnadsmaterial.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063