Toyota och Nissan i hybridsamarbete
Toyota och Nissan har kommit överens om långtgående och fortlöpande transaktioner av hybridsystem inklusive tekniskt samarbete. Denna överenskommelse har möjliggjorts genom att de båda företagen upptäckt att de har en gemensam grundinställning när det gäller filosofin till och de förväntade framtidsutsikterna för hybridfordon. Avtalet, som siktar på en långsiktig affärsöverenskommelse över minst 10 år, innebär att Toyota förser Nissan med de senaste komponenterna till hybridsystemen. Utöver detta har man kommit överens om att börja utbyta information och diskutera en gemensam utveckling av komponenter, som är relaterade till de hybridsystem både Toyota och Nissan idag utvecklar var för sig. Som ett första projekt skall Nissan installera ett hybridsystem, som nu utvecklas av Toyota, i de Nissan-fordon som skall säljas i USA år 2006. Volymen beräknas uppgå till nästan 100.000 fordon under en 5-årsperiod med start 2006. Komponenterna för hybrid-systemet, såsom transmission och elsystem, skall utvecklas av Toyota medan Nissan tar hand om utvecklingen av en egen motor och anpassningen av hybridsystemet till sina egna fordon. Toyota var en av de första biltillverkarna som introducerade en hybridbil i sitt program, genom lanseringen av Prius 1997. Företaget är nu världens största tillverkare av hybridbilar med en ackumulerad försäljning på 120.000 Prius, Coaster Hybrid (från 1997), Estima Hybrid (från 2001) och Crown Mild Hybrid (från 2001). Man avser också att miljövänlig teknologi, såsom hybridsystem, skall vara tillgänglig för alla. Toyota har utvecklat och expanderat användningen av sådan teknologi i sin produktion och man har samtidigt informerat om sina intentioner att göra denna teknologi tillgänglig för andra biltillverkare som så önskar. Nissan har också varit aktiv med att stötta effektiva miljörelaterade teknologier med sina produkter, såsom fordon med ultra låga utsläpp (U-LEV), en teknik som först introducerades i modellerna Bluebird Sylphy och Sentra CA och gjorde dem till de renaste bensindrivna fordonen i världen. När det gäller hybrid-fordon, så har företaget sålt ett begränsat antal av Tino Hybrid-modellen under 2000. I februari 2001 skapade man en avdelning som exklusivt arbetar med förbättringar av bränsleekonomi, inklusive hybrid teknologi. Den största fördelen med hybrid-fordon ur miljösynpunkt, är låga CO2 utsläpp och renare avgaser. Med den pågående förbättringen av prestanda, ökar kraven för hybrid-fordon i takt med att attraktiva fordon för 2000-talet breddas. De två företagen förväntar sig att samarbetet kommer att bidra till ytterligare en kostnadssänkning då det gäller komponenter till hybrid-fordon, vilket i sin tur leder till en ökad försäljning av hybrid-fordon runtom i världen.