Extra testade bromsar sparar pengar
Nu går de två parallella kampanjerna för bromskontroll av tunga fordon samman. Bilprovningens extra bromskontroll och Svenska åkeriförbundets/verkstädernas frivilliga SÅ Bromstest slår ihop påsarna under den nya beteckningen XTB - Extra Testade Bromsar. -- Från oktober 2002 ersätts SÅ bromstest med XTB, Extra Testade Bromsar för tunga fordon, som också blir frivillig berättar Mårten Johansson, chef för tekniska frågor i Svenska åkeriförbundet. I februari 2003 går också Bilprovningens frivilliga broÄven den nya kontrollen genomförs två gånger per år. En gång hos Bilprovningen och en gång på verkstad. Fordon som inte deltagit i SÅ eller Bilprovningens tidigare frivilliga bromstester börjar med verkstadskontrollen. Godkända fordon får en ny XTB dekal. Verkstäderna kontrollerar bromsarna enligt Vägverkets föreskrifter om besiktning. Dessutom mäts bromsarnas starttryck. Det skall vara max 0,6 bar i bromscylindrarna och 0,55 - 0,75 bar i duo-maticen. På fordon som saknar duo-matic skall maximalt manövertryck i bromscylindern kontrolleras. -- Med mätning och justering av starttryck finns ökade förutsättningar att i förebyggande syfte hitta brister på bromsarna och åtgärda dem, säger Mårten Johansson. Enligt vad Åkeriförbundet erfar, blir de totala kostnaderna för bromsarna lägre, om man återkommande gör förebyggande underhåll. Man minskar då risken för skador på bromstrummor eller bromsskivor. -- Idag kostar service och underhåll av bromsar på ett lastbilsekipage mellan 100.000 kr och 200.000 kr under en fyraårsperiod, säger Mårten Johansson. XTB är ett samarbete mellan åkeriföretagare, Svenska åkeriförbundet, SÅ, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Bilprovningen samt leverantörer av fordon och utrustning. För medverkan i XTB skall verkstäderna, liksom tidigare, vara ackrediterade för att släcka tvåor för bromsar eller ha en särskild överenskommelse med SÅ. Fortfarande många brister Svenska åkeriförbundet och åkeriföretagen har sedan 1996 i samarbete med märkesverkstäderna, Bilprovningen och Svenska Bussbranschens Riksförbund genomfört över 50.000 frivilliga bromskontroller på fordon. Fordon som har testats vid extra bromskontroller har bättre utfall (6 procent bättre) vid ordinarie kontrollbesiktning. -- Men detta räcker inte. Antalet anmärkningar vid kontrollbesiktning av tunga fordons bromsar är fortfarande mycket högt, säger Mårten Johansson. De flesta tunga fordonen har de traditionella konstruktionerna med trumbroms. De är mycket underhållskrävande och ger många anmärkningar vid kontroll-besiktningen. Det kommer efter hand nya bromssystem på tunga fordon med elektronik, skivor, stabilitetskontroll m.m. Men det är för tidigt att bedöma om nyheterna på ett avgörande sätt ger färre anmärkningar vid kontrollbesiktning. -- Det tar många år att byta ut dagens fordon. Bromsarna och bromsunderhållet måste därför bli bättre på dagens tunga fordon, konstaterar Mårten Johansson.