Yrkestrafiktillstånd via Internet
Statsrådet Lars-Erik Lövdén, som har regeringens ansvar för länsstyrelserna, har givit sitt stöd till Länsstyrelsen i Stockholms län för pilotprojektet ”Internetbaserad ansökan om yrkestrafiktillstånd”. Projektet innebär att de ca 3 000 företag och personer som årligen söker yrkestrafiktillstånd får en förenklad och avsevärt snabbare ansökningsprocess via Internet. En ansökan som idag kan ta månader, kommer att hanteras på några dagar. Dessutom begränsas myndighetskontakten för den sökande till en enda kontakt, mot dagens kontakter med sex olika myndigheter. Genom nya lösningar ska myndigheterna samverka och använda en utvecklad teknik för insamling av information och ärendehantering. Den som söker yrkestrafiktillstånd kan i projektet lämna ansökan via Internet och betala avgiften via Internetbank. Länsstyrelsen samlar i sin tur in uppgifter och registerinformation elektroniskt från övriga myndigheter. Kompletteringar, frågor och beslut sköts via e-post. Pilotprojektet är ett länsstyrelsegemensamt projekt med Länsstyrelsen i Stockholms län som bas. Det bygger på operativ samverkan mellan de fem myndigheterna, länsstyrelsen, Vägverket, RPS, RSV och PRV. Pilotprojektet ska på olika sätt bidra till den generella utvecklingen av 24-timmars-myndigheten.