Trafiksäkrare drivdäck för tunga fordon
Bridgestone har vidareutvecklat sitt enkelmonterade drivdäck GREATEC för lastbilar och bussar. För att fortfarande kunna bära fordonets last vid plötsligt tryckfall har däcket försetts med en inre ring, som automatiskt expanderar och bär lasten. Systemet heter AIRCEPT och bygger på automatisk övervakning av däcktrycket. Om detta plötsligt sjunker, utlöses systemet och expanderar snabbt den inre ringen så att denna fyller hela däckets insida och därmed bär fordonets last. AIRCEPT-ringen sitter på fälgen inuti däcket och är normalt uppblåst till 950 kPa tryck mot 900 kPa i själva däcket. En speciell ventil gör det möjligt att samtidigt fylla på luft till dessa olika trycknivåer. Om trycket i däcket sjunker, expanderar AIRCEPT-ringen automatiskt och fyller ut hela däckets insida med ett tryck av 400 kPa. AIRCEPT innefattar även ett varningssystem som varnar föraren när däcktrycket sjunker under normalt värde. Det yttersta lagret av AIRCEPT-ringen är förstärkt med aramid, som håller ringens form i vilande tillstånd och samtidigt medger snabb expansion. Därmed riskerar inte ett plötsligt tryckfall i ett enkelmonterat drivdäck att göra fordonet svårt att kontrollera. Meningen är dock inte att köra vidare med AIRCEPT som stöd för det skadade däcket utan att säkert kunna stanna och byta däcket. Principen med bredare, enkelmonterade drivdäck med lågprofil (GREATEC) lanserade Bridgestone redan år 2000. Det ger flera fördelar: o Ett brett hjul med däck och fälg väger mindre än två smalare, vilket ökar nyttolasten och minskar skrotdäcksvolymen, vilket skonar miljön. o Det tar också mindre plats, så att fordonets ram kan göras bredare. Det ger bättre sidostabilitet samt mer plats för gång och säten i bussar o Enkelmonterade drivdäck ger lägre rullmotstånd, vilket ger lägre bränsleförbrukning och därmed mindre miljöpåverkan. o Inköp och hantering blir billigare. Det nya säkerhetssystemet AIRCEPT löser det tidigare trafiksäkerhetsproblemet vid tryckfall i enkelmonterade drivdäck. Det införs på de nya modeller av den tunga lastbilsserien Actros, som Mercedes visade på IAA i Hannover.