Svensk bilförsäljning bland Europas lägsta
Bilförsäljningen i Sverige ökar något till 250 000 bilar år 2002 och till 255 000 bilar år 2003 enligt en ny prognos från B I L Sweden. År 2000 köptes totalt 291 000 bilar och år 2001 totalt 247 000 bilar. Sverige tappar därmed ytterligare mot andra europeiska länder. Norma-la västeuropeiska bilköp för en befolkning av Sveriges storlek är ca 325 000 bilar. Tendensen mot en jämförelsevis hög andel gamla bilar med omodern miljö- och säkerhetsstandard i Sverige förstärks därmed. I de långa cykler som sedan 1960-talet präglat svensk bilförsäljning befinner Sverige sig i en nedåtgående fas. De viktigaste kortsiktiga drivkrafterna på marknaden – hushållens in-komstutveckling och konsumtion – indikerar däremot en uppgång under de närmaste åren. En god reallöneutveckling tillsammans med sänkta skatter och avgifter ger en betydande stimulans till hushållens ekonomi vilket dock motverkas av den svaga börsutvecklingen. Begagnatmarknaden präglas av en markant prispress samtidigt som lag-ren sjunker. Direktimporten sjunker kraftigt sedan rekordåret 2000. Detta orsakas både av prispressen på den svenska marknaden och den svaga kronan. Försäljningen av lastbilar och bussar sjönk år 2001 och fortsätter sjunka i år. Under nästa år bedömer BIL Sweden att försäljningen vänder uppåt till följd av det starka samband som normalt finns mellan BNP-tillväxt och framförallt lastbilar. Den svenska bilindustriella utvecklingen har dock goda framtidsutsikter, anser Bil Sweden. Under år 2001 sjönk visserligen produktionen av såväl lastbilar som personbilar i Sverige men de närmaste åren ser utvecklingen mycket positiv ut och när andra branscher sviktar kommer bilindustrin att ge väsentliga bidrag till den svenska tillväxten.