AMG med bensin och diesel
På höstens bilsalong i Paris presenterar Mercedes-Benz inte mindre än fyra nya AMG-versioner, varav den ena utgör en första inbrytning i dieselmotorklassen. E-Klassen, som presenterades i januari 2002, har försetts med en kompressormatad V8 på 476 hästkrafter. S- och CL-Klass, som är de största Mercedes-modellerna, har en liknande motor men med effektuttaget höjt till jämnt 500 hästkrafter. C 30 CDI AMG Med C 30 CDI AMG, alltså C-Klass Sportcoupé bearbetad av AMG, görs en första inbrytning i dieselmotorsegmentet. Den femcylindriga dieselmotorn är försedd med en nyutvecklad, direktinsprutning som bygger på så kallad common rail-teknik (gemensam, trycksatt bränslekammare för samtliga cylindrar). Trelitersmotorn som har både turbo och laddluftkylare ger 231 hästkrafter och hela 540 Nm i vridmoment från 2 000 varv per minut och klarar sig vid blandad körning på 7,6l/100 km. På gatan-priset är beräknat till 446 000 kronor. C 30 CDI kommer också att göras i fyrdörrars sedan- och femdörrars kombiutförande med samma motor. Säljstarten för alla tre versionerna är satt till februari 2003. E 55 AMG Med den kompressormatade V8-motorn blir E 55 AMG den hittills starkaste E-Klassbilen. Den är 34 starkare och har 32 procent högre vridmoment än föregångaren. Det betyder att motorn är på 476 hästkrafter och ger hela 700 Newtonmeter mellan 2 650 och 4 500 varv per minut. Det betyder att den kan ställa sig i startblocken vid sidan av vilken sportvagn som helst och spruta från noll till hundra kilometer per timme på 4,7 sekunder. Givetvis har E 55 AMG de supereffektiva SBC (Sensotronic Brake Control, elektroniskt styrda bromsar) och den semiaktiva luftfjädringen AIRMATIC med DC som gör att hjulens in- och utfjädringshastighet anpassas till förarens körsätt och föraren kan också själv välja mellan en sportigare eller komfortablare sättning. Denna fyrdörrars racer kostar från cirka 850 000 kronor. S och CL 55 AMG Även stora bilar kan vara sportiga och ha fantastiska prestanda, det visar Mercedes-Benz AMG med S- och CL-Klasserna. Med en modifierad version av den V8-motor som i ligger E 55 AMG gör S 55 AMG och CL 55 AMG noll till hundra kilometer per timme på 4,8 sekunder tack vare det högre effektuttaget på 500 hästkrafter. För ökad körglädje har S 55 och CL 55 AMG femväxlad automatlåda, AMG SPEEDSHIFT, med möjlighet att från ratten manuellt välja växel. Båda modellerna är försedda med ABC (Active Body Control, aktivt chassie som anpassar styvhet i fjädring och dämpning till förarens körsätt och som motverkar nigning/stegring samt krängning med mera). När S 55 och CL 55 AMG börjar säljas i vinter beräknas de kosta cirka 1 133 000 respektive 1 265 000 kronor. AMG:s historia AMG, som sedan 1999 är ett helägt dotterbolag till Mercedes-Benz och därmed ingår i DaimlerChrysler-koncernen, gör högprestanda versioner av alla modeller från C- till S-Klassen, som inkluderar CL och SL. Utöver effekthöjning av motorn och anpassning av drivlinan gör AMG speciella karossdetaljer samt inredning med företagets signum. De tre bokstäverna utgör förkortningen av Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher som 1967 startade sitt företag i den gamla kvarnen i Grossaspach och gav det namnet Engineering Office for the Design and Testing of Racing Engines. Den första triumfen skördades 1971 då en Mercedes 300 SEL 6.9 vann sin klass i 24-timmars på Spa. Året efter växte expanderade företaget så mycket att det flyttades till sin nuvarande position i Affalterbach, strax utanför Stuttgart. I dag uppgår antalet anställda till 540.