23948sdkhjf

Final i motorsportens mångkamp

På lördag vimlar det av rallyförare på Flygstaden i Söderhamn. Förarna kommer från hela Sverige och flertalet ska göra upp om placeringarna i Volvo Original All Championship 2002 ´´ volvoförarnas mästerskap på alla underlag. Två klasser ska köras. Dels Rally Flygstaden, där ovan nämnda serie ingår, dels Flygstaden Trophy, en separat tävling för förare i trimmade bilar. En av favoriterna i Rally Flygstaden är Peter Karlsson från Ljusdal. 29- årige Peter har redan rönt stora framgångar den här säsongen i och med totalseger i SSK Svenska Racingserien. - Det gick väldigt bra, berättar Peter och avslöjar lite försynt: - Jag vann sju segrar av sju möjliga Men nu handlar det inte om bana utan om rally efter kontinentalt mönster. Banan är en 3,5 km lång slinga på asfaltgatorna på fd Hälsinge Flygflottilj. Förarna kör två varv per omgång och sammanlagt ska man köra banan tre gånger. Man startar betydligt tätare än normalt - på lördag skickar starten iväg en bil var 30:e sekund! Mönstret är hämtat från kontinentala rallytävlingar. I Peters klass (Elit B) hittar vi idel vinnarkandidater. Veteranen Jan Sundkvist från Offerdals MK leder inför finalen och har så stor marginal att han i praktiken redan har vunnit serien. Peter får i stället koncentrera sig på att hålla undan för fortåkare som Erik Vogel, SMK Karlskoga, norske All Champion-vinnaren Jan Einar Myraas samt Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten och Tomas Locken, från Säffle MC. I klassen för A-förare leder Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC. Han har bara en verklig utmanare ti klassen ´´ veteranen Ingvar Nilsson från Hällefors. Ingvar ligger bara två poäng bakom Torbjörn och dagsformen avgör vem som vinner. Eller möjligen konkurrenterna: 12 ekipage är anmälda i Elit A - samtliga är tänkbara vinnare på lördag! Snabbe skåningen Peter Lundell från Tomelilla MK har precis vunnit Nordic West Euro Cup ´´ serien där förarna mestadels kör på snabba asfaltvägar runt om i norra Europa. Bosse Hemmingsson från Jämtlands MK har visserligen ingenting med totalsegern att göra, men är erkänt snabb. Precis som asfaltspecialisten och vinnaren i Old Boys Cup 2002 - Steve Hägglund, Hallsbergs MK. Andra utmanare är Henrik Levin, Kristianstads MK, Oskar Norlin, Säffle MC, nyblivne segraren i Svenska Rallyserien Joakim Hallqvist, Kinds MK och serietvåan Per Nordgren, Örnsköldsviks MK. Isracingveteranen Göran Lindvall, Luleå MS - nyss fyllda 60! - kommer också till start. I klassen för C-förare får racingspecialisten Mats Gustavsson från Västerås finna sig i att vara favorit. Han utmanas av nio segersugna förare varav Klas Spring, Ljusdals RC och hemmaföraren Fredrik L´Estrade utgör de största hoten. Blomquist favorit I Flygstaden Trophy Förutom volvoförarna kommer en rad andra fortåkare att finnas på plats. De tävlar om Flygstaden Trophy. Asfaltveteranen Gert Blomquist, smålänningen som tävlar för Göteborgs MF är storfavorit till totalsegern i den 2-hjulsdrivna klassen. - Klart jag börjar bli erfaren. Jag började ju åka 1968 - och har haft ?blandade? framgångar, säger han försynt. Kanske lite väl försynt. Senast 1999 blev han svensk mästare i Grupp N-klassen och har också ett par nordiska guld samt ett antal pallplatser i SM. Gert har inte sin ordinarie kartläsare ´´ sambon Lena Lindberg - vid sin sida den här gången. Utan det är unge framtidshoppet i rally - Jimmy Joge från Motala som sitter i högerstolen. Jimmy började köra i klassen Volvo Original för några år sedan och fick så bra framgångar att han snabbt avancerade och ställde upp i SM ´´ vilket han också vann. Numer är Jimmy en av två medlemmar i det svenska juniorlandslaget. Bilen de använder är en liten, vass och bred Peugeot 106 Maxi Gr A Kit Car. - Det är en häftig liten bil, säger Gert och fortsätter: - Den är utrustad med en 1600 cc motor som ger 218 ?hästar?. 930 kg lätt och specialutrustad för asfalttävlingar ger bilen en grym väghållning och gör den dessutom makalöst snabb, avslöjar han. Klassen är svår att tippa ´´ men främsta utmanaren till Gert är SMK Gävles Mikael Lundberg. Mikael Lundberg använder en Golf Gr H vilken inte är samma resurs som Gerts Peugeot ´´ men Mikael är ?giftig? i den här typen av tävlingar. Det kan räcka för seger Bland övriga startande i den här klassen finns t ex hemmaförarna Pär Åke Wernerson och Sven Sundberg, kilaforsförarna Kjell och Dick Larsson, SMK Gävles Daniel Axzell och Patrik Sjöberg, Örnsköldsvik för att nämna några. Klassen för fyrhjulsdrivna bilar är tunn - men där finns i alla fall hemmaföraren Magnus Mellqvist, som tar chansen visa upp sig inför hemmapubliken. Ställningen inför finalen i Volvo Original All Championship 2002. Elit A: 1) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 97 poäng, 2) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 95, 3) Göran Lindvall, Luleå MS, 60, 4) Per Nordgren, Örnsköldsviks MK, 57, 5) Joakim Hallqvist, Kinds MK, 55, 6) Oskar Norlin, Säffle MC, 50, 7) Peter Leander, Säffle MC, 48, 8) Hans -Erik Weng, Säffle MC, 47, 9) Henrik Levin, Kristianstads MK, 44, 10) Magnus Bengtsson, Grimslövs MS, 42. Elit B: 1) Jan Sundkvist, Offerdals MK, 104, 2) Peter Karlsson, Ljusdals RC, 76, 3) Erik Vogel, SMK Karlskoga, 71, 4) Jan Einar Myraas, Norge, 67, 5) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, 60, 6) Tomas Locken, Säffle MC, 57, 7) Lars -Erik Nilsson, SMK Gävle och Joakim Larsson, MK Nitro, 53, 9) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, 52, 10) Fredrik Nordin, Härnösands MK och Fredrik Stenbom, Laxå MK, 44, 12) Anders Johansson, Kullings MS, 42, 13) Lars Skoglund, Bollnäs MK och Ulf Kåll, Horndals MK, 39. C-serien: 1) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, 65, 2) Klas Spring, Ljusdals RC, 60, 3) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 53, 4) Henrik Pettersson, MK Vättle, 50, 5) Ronny Nilsson, Team Treske, 49, 6) Per Pålsson, Jämtlands MK, 48, 7) Tomas Loberg, Team Westom, 8) Ante Pettersson, Skepptuna MK, 43, 9) Johan Nyman, MK Orion, 40, 10) Anton Bernats, Strängnäs AMS, 34.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078