Per Johansson byter till rallycross-värsting!
Per Johansson sadlar om. Kommande säsong byter rallyföraren ut sin Saab 9-3 Kit Car mot en division 1-värsting i rallycross. Per har erbjudits och tackat ja till att köra Yokohama Team Europes Hyundai Accent WRC i EM- och SM-serien 2003. ´´ Mitt livs chans som förare, försäkrar Johansson. Det är Skellefteå Promotion AB som engagerat 28-åringen från Trollhättan. I Per ser ägarna Bengt Astergren och Christian Linder en värdig ersättare till Ola Stenvall. ´´ Att Per är en skicklig förare har han redan visat genom sina insatser i rallysporten. Dessutom har han ett tekniskt kunnande som gör att vi tror mycket på honom även som rallycrossförare, säger Astergren. Per själv kan bara lova att göra så gott han kan. ´´ Lätt blir det säkert inte, men jag är inte orolig. Avtalet med Yokohama Team Europé har gett mig otroligt mycket motivation och jag kommer att ta mig an den här uppgiften med stor entusiasm, lovar han. Per Johansson har aldrig kört rallycross. Hans erfarenhet av biltävling man mot man sträcker sig till några folkracetävlingar i ungdomsåren. Trots det är han ett välkänt och respekterat namn i rallycrosskretsar. Som anställd motortekniker hos Trollspeed har Per varit synlig på många EM- och SM-deltävlingar den här säsongen. Företaget, som drivs av Tommy Karlsson, har nämligen ansvarat för motorerna i tre av toppbilarna: Per Eklunds Saab, Lasse Larssons Audi och Ola Stenvalls Hyundai Accent. ´´ Kanske betyder det att åtminstone Per och Lasse kommer att vara lite snälla mot mig. Åtminstone i början, skrattar västgöten. Den nya bilen, som Per ska köra en del tester med innan vintern, är alltså ingen ny bekantskap för Johansson. Inte ens från förarstolen. ´´ Det stämmer att jag provat den, men aldrig med full gas, säger han och medger att han verkligen ser fram den första, riktiga testen av Accenten. Från 250 hästar i en framhjulsdriven Saab 9-3 Kit Car mot 550 kusar i ett fyrhjulsdrivet rallycrossmonster. Räkna med att det är ett steg som ger adrenalinkickar. ´´ Precis som telefonsamtalet under vilket jag fick erbjudandet om att köra bilen. Jag hade inte en blekaste aning om att Astergren och Linder hade mig i åtanke för styrningen. När de ringde för lite över en vecka sedan undersökte jag möjligheterna att finansiera en rallysäsong med en WRC-bil. Det blir WRC, men inom rallycrossporten i stället. En billigare lösning, men ändå långt ifrån gratis. ´´ Efter en tung säsong rent ekonomiskt var vi tvungna att hitta en förare med sponsorer. När Stenvall inte kunde lämna några sådana garantier valde vi att satsa på Per, berättar Astergren.