Premiär för rally på kontinentalt vis
- Otroligt kul. Trots att jag fick stryk med en retlig halvsekund, var det värt den långa resan. Peter Lundell från Tomelilla var en av de förare som ställde upp när rally på kontinentalt vis hade premiär i Söderhamn i helgen. Förarna använde en 3,5 km lång asfaltslinga som kördes två varv per omgång. Lättillgängligt, kul för publiken - och spännande för förarna. Tävlingen var årsfinal i bilsportens festligaste mästerskapsserie - Volvo Original All Championship, en serie där förarna möts i olika bilsportgrenar under hela året. - Bilsportens mångkamp ungefär, kommenterade veteranen Ingvar Nilsson från Hällefors som tog hand om slutsegern i Elit A sedan ledande Tobbe Westerlund, Sollefteå RRC, kraschat bort sig i finalen. Tobbes krasch gjorde att Ingvar kunde ta det lite försiktigt i hösthalkan. Hans niondeplats i finaltävlingen räckte gott och väl till serieseger. Vann finalracet i Elit A gjorde comebackande Bosse Hemmingsson,Östersund som var 0,5 sekunder före skånske asfaltspecilisten Peter Lundell. En annan skåning - Henrik levin från Kristianstad - körde in som trea. Fortast av alla förare i den här enhetsklassen - alla förare använder likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar med bakhjulsdrift - åkte segraren i Elit B, Tomas Locken från Säffle. Tomas gjorde tre mycket imponerande körningar och vann klassen på en tid som var nästan tio sekunder bättre än någon av konkurrenterna. Bland annat tvåan i klassen, Joakim Larsson, MK Nitro, som gick ge sig med 9,7 sek. Segervane banracingspecialisten Peter Karlsson från Ljusdal - som fick sin nya bil klar dagen innan start - blev för en gångs skull bara trea. Det räckte dock till en andraplats i serien, som vanns av tävlingsflitige veteranen Jan Sunkvist från Offerdals MK i Jämtland. Janne slutade på nionde plats i klassen i finalen - alltså exakt samma slutläge som för Ingvar i Elit A. C-förarserien blev tävlingens jämnaste. Hemmaföraren Fredrik L´Estrade - som bara tävlar sporadiskt numer - ledde efter två omgångar men tappade 1,5 sek i sista omgången till Sollefteå-föraren Johnny Hagfeldt, Sollefterå. Det räckte för att Johnny skulle smita förbi och vinna med 0,2 sekunders marginal. Fyra i C-klassen blev banracingföraren Mats Gustavsson, Västerås. Mats ledde C-förarserien sammanlagt inför finalen och eftersom farligaste utmanaren - Klas Spring från Ljusdal - slutade femma, 0,1 (!) sekund bakom Mats i finalen, räckte det för att Västerås-föraren skulle ta hem seriesegern totalt och bli smått historiskt: tidigare i höst körde Mats hem segern även i den Norska All Championship-serien! Samtidigt med finalen i All Championship avgjordes en tävling för förare i övriga rallyklasser. Totalt snabbaste förare i en 2-hjulsdriven bil var Patrik Sjöberg från Örnsköldsvik som vann före veteranen Gert Blomqvist, smålänningen som tävlar för Göteborgs MK. Hemmaföraren Magnus Mellqvist var tävlingens snabbaste förare i en fyrhjulsdriven bil. Totalt sett blev tävlingen en succé. Trots regn, blåst och sämsta tänkbara förutsättningar kom ungefär 1.600 åskådare till banan, som låg inne på Flygstaden i Söderhamn, dvs på f d Hälsinge flygflottilj där anläggningens gator och vägar förvandlats till en perfekt rallyslinga: - Suveränt bra vägar. Det här hoppas jag att arrangörerna gör om nästa år. Fast helst när det är lite varmare, kommenterade Gert Blomqvist, som hade svårt hitta fäste för sin extrema Kit Car. De senaste åren har det inte varit tillåtet att köra rally på asfalt i Sverige. Men nu är det tillåtet igen - även om nya, rigorösa säkerhetsregler gör arrangemangen mycket personalkrävande. Resultat, Rally Flygstaden, Söderhamn: Volvo All Championship, final: Elit A: 1) Bosse Hemmingsson, Jämtlands MK, Volvo 740, 16.57,2, 2) Peter Lundell, Tomelilla MK, 940, +0,5 sek, 3) Henrik Levin, Kristianstads MK, 240, +1,7, 4) Oskar Norlin, Säffle MC, d:o, +4,1, 5) Göran Lindvall, Luleå MS, d:o, +13,7, 6) Per Nordgren, Örnsköldsviks MK, 740, +21,6. Slutställning: 1) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 240, 113 p, 2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 740, 102, 3) Göran Lindvall, 82, 4) Per Nordgren, 78. Elit B: 1) Tomas Locken, Sollefteå RRC, 240, 16.47,2, 2) Joakim Larsson, MK Nitro, d:o, +9,7 sek, 3) Peter Karlsson, Ljusdals RC, d:o, +13,4, 4) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, d:o, +16,9, 5) Lars Skoglund, d:o, d:o, +26,7, 6) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, d:o, +27,2. Slutställning: 1) Jan Sundkvist, Offerdals MK, 940, 122 p, 2) Peter Karlsson, 101, 3) Erik Vogel, SMK Karlskoga, 240, 91, 4) Tomas Locken, 87. C-förarserien: 1) Johnny Hagfeldt, Sollefteå RRC, 240, 17.27,0, 2) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 740, +0,2 sek, 3) Andreas Pettersson, Skepptuna MK, 240, +6,1, 4) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, d:o, +10,1, 5) Klas Spring, Ljusdals RC, d:o, +10,2, 6) Mats Nygårdh, d:o, d:o, +11,8. Slutställning: 1) Mats Gustavsson, 88 p, 2) Klas Spring, 82, 3) Fredrik L´Estrade, 80, 4) Andreas Pettersson, 68. Flygstaden Race: 2WD, A-förare: 1) Patrik Sjöberg, Örnsköldsviks MK, VW Golf Gr H, 15.41,0, 2) Gert Blomqvist, Göteborgs BF, Peugeot 106 Maxi, +10,1 sek, 3) Göran Wilhelmsson, SMK Hälsinge, Volvo 240 Gr H, +58,7. B-förare: 1) Dick Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett Gr H, 16.42,9, 2) Dan Johannesson, Dals MK, Volvo 240 Gr H, +57,7. C-förare: 1) Sven Sundberg, SMK Söderhamn, Volvo 240 Gr H, 16.53,1 4WD, A-förare: 1) Magnus Mellqvist, SMK Söderhamn, Mitsubishi N4, 15.47,4 Grupp E: 1) Johan Danbrink, Ockelbo MK, Opel Ascona, 18.10,0.