GM och Ford i samarbete om framtida transmission
Ford Motor Company och General Motors Corp. Har tillkännagivit en affärsuppgörelse av unikt slag. De båda företagen inleder ett gemensamt arbete för att vidareutveckla transmissionsteknologin till fördel för miljön och för företagens kunder. De två företagen skall samarbeta för att utveckla en masstillverkad, 6-växlad automatisk växellåda för framhjulsdrift med förbättrad bränsleekonomi jämfört med dagens transmissioner. GM och Ford har undertecknat en första överenskommelse – ett ”memorandum of understanding” (MOU) – och det slutliga avtalet väntas bli undertecknat under vintern. Båda företagen har vart och ett för sig arbetat med egna 6-växlade transmissioner. Den nya transmissionen uppskattas ge en förbättring av bränsleeffektiviteten med mellan 4 och 8 procent jämfört med de traditionella 4-stegs automatiska växellådor som erbjuds i dagens framhjulsdrivna bilar. Enligt det MOU som undertecknades förra veckan har Ford och GM kommit överens om att o Gemensamt konstruera och testa den nya transmissionen; o Samarbeta tillsammans med leverantörer för att utveckla och köpa in komponenter; o Tillverka sina egna transmissioner vid sina respektive anläggningar. Den nya 6-växlade transmissionen beräknas vara tillgänglig i mitten eller slutet av detta årtionde i framhjulsdrivna personbilar och i Sport-Utility-fordon med medelstora och stora motorer. ”Detta är en historisk överenskommelse som kommer att ge många fördelar åt båda företagen,” säger Gary Cowger, VD för GM of North America. ”Genom att föra samman kompetenser från två drivlineorganisationer skapas en dynamik som kommer att ge genljud inom branschen.” ”Detta avtal har stor potential för båda företagen, och den kommer att ge valuta även åt våra kunder och aktieägare,” säger Jim Padilla, VD för Ford Group, North America. ”Nya transmissioner innebär så höga utvecklingskostnader att de större volymerna kommer att ge oss skalfördelar i fråga om ekonomi, samtidigt som vi når våra uppsatta mål snabbare och till lägre kostnad.” Enbart transmissionens grundkonstruktion kommer att vara gemensam. Vart och ett av företagen kommer att erbjuda drivlinor med unik känsla och individuella prestanda, eftersom transmissionerna kommer att kopplas till olika motorer; vidare skall respektive fordonsprogram ha unika inställningar och prestandadynamik. Vart och ett av företagen ansvarar för integration av transmissionen i sina egna bilar. Transmissionerna kommer att ha gemensam teknologi och gemensamma komponenter. Den konstruktion som eftersträvas är en ny arkitektur med optimala steg mellan växlarna och ett större utväxlingsspann för förbättrad bränsleekonomi. Med sin kompakta konstruktion kommer den 6-växlade transmissionen att ha högre vridmomentskapacitet i jämförelse med dagens transmissioner för framhjulsdrivna bilar såsom 4-stegs automatiska växellådor och kontinuerligt variabla transmissioner (CVT). ”Den nya 6-växlade transmissionen är en viktig del i vårt åtagande att förbättra bränsleekonomin,” säger Dave Szczupak, VD i Ford Powertrain Operations. ”Tack vare gemensamma resurser arbetar vi tillsammans för en bättre verksamhet och förbättrad miljö, samtidigt som vi ger våra kunder fina växellådor och intressanta produkter.” ”Detta kan bli starten för en ny era inom transmissionsvärlden,” säger Tom Stephens, VD för GM Powertrain. ”I första hand kommer denna transmission att ha en enkel men elegant konstruktion som förbättrar växellådans alla egenskaper till en kostnad som är jämförbar med dagens. Dessutom visar den på fördelarna med samarbete med andra företag i fråga om större komponenter som är extremt kostsamma att ta fram.” Om GM: General Motors (NYSE: GM), världens största fordonstillverkare, konstruerar, tillverkar och marknadsför person- och lastbilar i hela världen, och har varit global ledare i fråga om försäljning sedan 1931. GM sysselsätter cirka 355 000 personer i hela världen. Person- och lastbilar från GM säljs med följande varumärken: Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile, Cadillac, GMC, Saturn, Hummer, Saab, Opel, Vauxhall och Holden. Delar och tillbehör från GM marknadsförs med varumärkena GM; GM Goodwrench och ACDelco via GM Service and Parts Operations. Mer information om GM finns på http://www.gm.com. Om Ford: Ford Motor Company (NYSE: F) är världens näst största fordonstillverkare med cirka 350 000 anställda och med verksamhet på över 200 marknader på sex kontinenter. Varumärkena inom bilsektorn omfattar Aston Martin, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Mazda, Mercury och Volvo. Dess bilanknutna verksamheter omfattar Ford Credit, Hertz och Quality Care. Företages världshuvudkontor ligger i Dearborn, Michigan. Ford Motor Company kommer att fira sitt officiella 100-årsjubileum den 16 juni 2003.