Tokyo Motor Show: Startskottet för Scania i Japan
Scania medverkar nu för första gången vid Tokyo Motor Show, som öppnar för allmänheten den 30 oktober. Utställningen är det första konkreta resultatet av affärsalliansen mellan de två ledande lastbilstillverkarna Scania och Hino. Scania väntar sig en långsam men stadig försäljningsutveckling. Scania och Hino ingick tidigare i år en affärsallians. Det första steget innebär att Scanias dragbilar marknadsförs via Hinos försäljnings- och servicenät i Japan. Nu ställs en Scania dragbil ut i Hinos monter vid Tokyo Motor Show. Den här tunga lastbilen för volymtransporter kompletterar Hinos modellprogram i Japan. Ett stort antal av Hinos VIP-kunder blev inbjudna för att lära sig mer om Scania och den nya lastbilsmodellen. – Att man uppnått 60 års ålder innebär i Japan början på en ny epok och Hino firar i år sitt 60-årsjubileum, säger Kaj Lindgren, Group Vice President i Scanias företagsledning och Scanias ansvarige för överenskommelsen med Hino. Affärsalliansen mellan Scania och Hino är ett viktigt steg för båda företagen. – Scania har den starkaste imagen av alla europeiska lastbilsmärken och har i ett halvt sekel gått under beteckningen King of the Road i många länder. Hino är den ledande japanska lastbilstillverkaren med den starkaste imagen. Det innebär att det är två av världens prestigemärken inleder ett samarbete. – Scanias strategi med organisk tillväxt utesluter inte strategiska samarbeten. Ett exempel är vår affärsallians med Hino. Ett annat är utvecklingen av vårt högtrycksinsprutningssystem – Scania HPI – tillsammans med Cummins. – Hino och Scania kompletterar varandra mycket bra vad gäller produkter och marknadstäckning, vilket mycket väl kan skapa andra möjligheter i framtiden, avslutar Lindgren. Affärsalliansen mellan Scania och Hino omfattar även andra, mer långsiktiga projekt. De två företagen utbyter kunskap inom avgasrening och undersöker möjligheterna att använda Hinos nya7-litersmotor i vissa Scaniafordon. – Scania bygger och säljer samma produktserie, använder samma produktionsmetoder, tillämpar samma miljökrav och kvalitetskrav över hela världen, säger Hasse Johansson, Group Vice President i Scanias företagsledning och ansvarig för Scanias forskning och utveckling. – Tack vare Scanias modulsystem kan våra kunder specificera ett fordon så att det passar perfekt för ett visst transportuppdrag. Och det är precis vad vi har gjort när vi har skräddarsytt en lastbil som kompletterar Hinos modellprogram i Japan. – Vi väljer ett lågbyggt chassi eftersom lastvolym har hög prioritet i det här transportsegmentet. Vi väljer en högerstyrd fjärrtrafikhytt och under den monterar vi en 12-liters lågemissionsmotor med turbocompoundteknik och 440 hästkrafter. Vi utrustar den med vår 12-växlade range-split-växellåda och erbjuder vår egen retarder och vårt eget automatiska växlingssystem (Scania Opticruise) som tillval. Vi gör några ändringar på speglarna för att passa japanska bestämmelser – men det är i stort sett allt, avslutar Johansson.