Kia Sverige på offensiven
-Nu har vi definitivt tagit steget upp i en högre division. Efter att ha byggt upp den svenska verksamheten är vi nu redo att ta ett nytt språng för att positionera Kia på den svenska bilmarknaden. Satsningen ligger i linje med Kia Motors startegi s 12 nya modeller på gång Marknadschefen Torbjörn Lillrud har också fått något att bita i. Under de närmaste fyra åren kommer Kia Motors att lansera 12 nya bilmodeller. -De tre nya modeller som vi nu lanserar i Sverige är uppmärksammade Kia Sorento, en SUV som kombinerar höga terrängegenskaper med hög komfort och säkerhet, Kia Carnival, en mycket krocksäker MPV samt Kia Rio, femdörrars kombi som fått en rejäl ansiktslyftning. Samtliga är modeller där hög kvalitet är nyckelord, säger Torbjörn Lillrud. Sedan starten 1997 har Kia Sverige byggt upp ett återförsäljarnät på 35 platser och med service på 40 platser. -Nu går vi vidare och målet är att år 2005 ha 55 återförsäljare och 60 serviceverkstäder. Och det målet kommer vi att nå, intresset är mycket stort för att bli återförsäljare/serviceverkstad, säger Lillrud. Välkomnar nya gruppundantaget EU:s nya gruppundantag skrämmer inte Kia Sverige, snarare tvärtom. -Vi ser det nya gruppundantaget närmast som positivt. Det kan skapa möjligheter för oss att bygga upp ett starkt återförsäljar- och servicenät i samarbete med nya partners. De eventuella hot som kan finnas i gruppundantaget när det gäller återförsäljare/bilförsäljning respektive serviceverkstäder kommer förmodligen att mer påverka bilföretag med mycket stora volymer, säger Peter Söderström. Kia Motors idag ”Det krävs mycket av entreprenöranda när man skall introducera ett nytt bilmärke. Vi har verkligen fått ligga i det första året, men det har varit ett både stimulerande och intressant arbete. Nu känner vi att allt börjar komma på plats.” Det sade Torbjörn Lillrud ett år efter starten i Sverige. Att introducera ett nytt bilmärke är inte helt lätt, men att det går bevisas bl.a av Hynudai som idag är väletablerade på både den svenska och andra marknader utanför Korea. Idag ingår också både Hyundai och Kia i samma koncern. En numera avklarad sammanslagning som dock innebar en hel del problem för Kia Sverige vid starten 1997. Dagens dynamiska Kia -Vi hade knappt mer än kommit igång när Kia Motors i Korea drabbades av den finansiella Asien-krisen. De omorganisering som då startade innebar en hel del problem för oss i Sverige de år som följde. Främst i form av att modellprogrammet ändrades så Kia Motors sysselsätter 30 000 personer i Syd-Korea, och ett mycket stort antal i resten av världen. KIA Motors har tre stora fabriker i Syd-Korea, Hwasung Plant, Sohari Plant och Kwangju Plant. Här byggs ett modellsortiment som omfattas av alla typer av fordon. Bussar, lastbilar, SUV, MPV, personbilar och konceptbilar. Dessutom håller Kia Motors just nu på att uppföra tre nya bilfabriker på flera ställen i världen bl.a i USA, Kina och Indien. Ett europeiskt huvudkontor finns i Frankfurt och där finns även ett designcenter. Huvudlagret för Europa ligger i Bremen vilket betyder leveranser över natten till Sverige. Kvalitet -Vi säljer Kia-bilarna på form, funktion och teknik men framför allt på kvalitet. Det finns ett oerhört högt kvalitetstänkande i hela Kia Motors och det avbspeglas också i att vi erbjuder ett av marknadens absolut starkaste garantipaket, 3 års nybil-Det försöker vi också ta med oss ut i våra kontakter med återförsäljare/verkstäder. Vi vill att alla som arbetar med Kia skall känna en social gemenskap, det tror vi är befrämjande för verksamheten, säger Lillrud.