Ny modellvariant av ”Årets Transportbil 2002”
I samband med öppnandet av sin nya fabrik i Barcelona, Spanien, i slutet av oktober visade Opel också sin senaste variant av Vivaro – en skåpbil med förhöjt tak – som når marknaden tidigt nästa år. Vivaros systermodeller Renault Trafic och Nissan Primastar skall också tillverkas i Barcelona-fabriken. Opel Vivaro High-Roof gjorde världspremiär för några veckor sedan på den internationella salongen för kommersiella fordon i Hannover. Denna skåpbil med förhöjt tak, som har en totalvikt på 2,9 ton och finns med både kort (3 098 mm) och långt (3 498 mm) axelavstånd, kan beställas från och med februari 2003 och når Opel-återförsäljarna i maj 2003. Samarbetet mellan Opel/GM och Renault har sedan våren 2001 inneburit att den samutvecklade nya generationens transportbilar tillverkats av IBC Vehicles Ltd., ett dotterföretag till General Motors i Luton, England. Starten av den nya tillverkningsanläggningen i Barcelona, som har kapacitet för 64 000 fordon ur den nya skåpbilsserien per år, innebär att den totala tillverkningsvolymen ökas till 150 000 fordon per år. Nya Vivaro High-Roof är det perfekta valet för kommersiella kunder – exempelvis budfirmor – som behöver stora transportutrymmen och för företagare som vill ha en mobil och mångsidig verkstad med integrerade hyllsystem. Vivaro High-Roof har ett lastutrymme som är 2,80 meter långt (2,40 meter med kort axelavstånd), en invändig höjd av 1,92 meter och en lastvolym på 8,4 kubikmeter (7,1 kubikmeter). Lastutrymmets bredd mellan hjulhusen är 1,27 meter, och maxlasten över 1 100 kilo. Dessa två egenskaper är viktiga vid yrkesmässig användning. Genom ett nära samarbete med flera påbyggare utvecklar Opel individuella transportlösningar för Vivaro High-Roof-modellen. I likhet med alla versioner av Vivaro är skåpbilen med förhöjt tak också praktiskt funktionell och ekonomisk samt erbjuder enastående körkomfort i en modernt formgiven omgivning. Bland fördelarna märks också bilens omfattande, personbilslika säkerhetspaket med fullstor frontairbag och bältessträckare för föraren, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på alla sittplatser samt ABS-bromsar. Motorutbudet är detsamma som för Vivaro i stort. Utöver två mycket ekonomiska och kraftfulla 1,9-liters turbodieselmotorer med modern common rail-teknik och effekter på respektive 60 kW (82 hk) och 74 kW (100 hk), kan denna nya Vivaro också beställas med den nya 2,0-liters 16V-bensinmotorn på 88 kW (120 hk). Från och med våren 2003 – samtidigt med lanseringen av varianten med förhöjt tak – kan Opel också erbjuda en 2,5-liters turbodieselmotor med common rail-teknik, fyra ventiler per cylinder och 98 kW (133 hk).