Saab och Salomon samarbetar kring upplevelser
Saab och Salomon utvidgar nu det mycket fruktbara samarbete kring upplevelseorienterad marknadsföring med hjälp av äventyrs- och actionsporter som inleddes för ett år sedan. För Saab innebär samarbetet med Salomon ytterligare ett steg i riktning bort från konventionell massmarknadsföring till att i stället fokusera på upplevelsemarknadsföring. För Salomon, världsledande aktör inom sportutrustning med tillhörande kläder och skor, innebär Saab-samarbetet att man adderar ytterligare värden till sitt varumärke och kan öka utvecklingstakten inom olika actionsporter. Avtalet innebär att internationella tävlingar och högklassiga team i de snabbväxande segment Salomon satsar på med utomhussporter, upplevelsesporter, friåkning och inlines, får värdefullt stöd i form av sponsoråtaganden. Saab och Salomon samarbetar också via sk. cross promotion-program på plats i välkända sportmetropoler, i sina respektive Brand Centers och hos större detaljister. Från och med 2003 omfattar avtalet också den för båda parter så viktiga amerikanska marknaden. - Det finns en naturlig synergi mellan Saab och Salomon, framhåller Knut Simonsson, Global Brand Director inom Saab Automobile. Både Saab och Salomon förknippas med hög kvalitet och innovationer, vi har också det gemensamt att det är individualister som fattar självständiga beslut som köper våra produkter. #NAME?upplevelsebaserade marknadsföring, berättar Knut Simonsson. Varumärkesexponering på internationell och nationell nivå följs upp med lokala aktiviteter som involverar Saabs detaljister och de team vi sponsrar. Vi kommunicerar och bygger relationer med våra kunder genom att parallellt erbjuda provkörningar och möjligheter att testa och uppleva Salomon-produkter. #NAME?detaljister, fortsätter Knut Simonsson. Salomon finns på plats i Saabs Brand Centers och hos många av våra detaljister runt om i världen, och Saab erbjuder provkörningar vid ett antal utvalda Salomon Stations där sk Perfect Day-event arrangeras. #NAME?Saab, kommenterar Salomons VD, Jean-Luc Diard. Det handlar inte bara om det unika med Saab eller den kvalitet deras bilar håller, det handlar också om den attityd Saab har när man engagerar sig i utvecklingen av ett nytt, spännande bilprogram. Saabs bilar attraherar människor med aktiv, sportig livsstil och svarar mot de behov som våra upplevelseorienterade entusiastkunder har. #NAME?mängd nya upplevelser på allt från snö och terräng till vägar och vatten, deklarerar Jean-Luc Diard. Nya bilar och nya upplevelser som knyter an till Salomons Fuel your instincts-filosofi.