23948sdkhjf

Nytt försäljningsrekord för Audi

Den tyska premiumbiltillverkaren Audi AG har uppnått sin högsta marknadsandel på 20 år i Tyskland. Samtidigt ökar tillväxten i Europa, Nordamerika, Japan och Kina. Märket med de fyra ringarna har lyckats med att ytterligare förbättra sin marknadsposition under de årets första nio månader. - Audi har presterat bättre än den övergripande trenden på de viktigaste marknaderna, säger Audis koncernchef Dr. Martin Winterkorn. 564 805 Audi-bilar såldes över hela världen, detta var 3,6 procent fler än föregående år. 183 582 Audi-bilar - strax under förra årets nivå - levererades till kunder i Tyskland (en minskning med 2,3 procent). Försäljningssiffrorna på den tyska marknaden - som är Audis största - har därför utvecklats bättre än den övergripande trenden. Bilmarknaden i Tyskland backade med cirka tre procent under de första nio månaderna av 2002, jämfört med föregående år. Med 7,4 procent nådde Audi sin högsta marknadsandel i Tyskland på över 20 år (föregående år var siffran 7,2 procent). 247 931 Audi-bilar såldes i Europa (exklusive Tyskland), vilket var en ökning med 7,4 procent. Audis största exportmarknad är Storbritannien, där 53 765 bilar såldes (en ökning med 23,6 procent). Därefter kommer Italien, Spanien och Frankrike. Audis marknadsandel i Västeuropa steg från 3,5 till 3,8 procent - den högsta siffra Audi hittills uppnått. I USA, som är Audis största utländska marknad, såldes det ungefär lika många Audi-bilar - 63 658 - som under rekordåret 2001. I Nordamerika (USA, Kanada, Mexiko) förväntas försäljningen för första gången passera 100 000-strecket vid årets slut. Utvecklingen i Japan är också bra. Där såldes 8 395 Audi-bilar mellan januari och september, vilket var cirka 50 procent mer än under samma period förra året. Försäljningen på andra marknader ökade under årets första nio månader till 61 239 (en ökning med 6,7 procent). Återigen bidrog Kina mest till dessa siffror, med en försäljning på 27 890 fordon (en ökning med 14,1 procent). Detta har bidragit till fortsatta framgångar för Audi i Mittens Rike, där man är marknadsledande inom premiumsegmentet. Dotterbolaget Lamborghinis försäljning steg med 30,5 procent till 287 fordon (220 förra året). 548 485 bilar (en minskning med 0,7 procent) och totalt 972 466 motorer producerades under årets första nio månader. Sammanlagt var 51 477 personer anställda inom Audi-koncernen vid den 30 september 2002. - Trots svaga bilmarknader tror vi att vi för hela 2002 kommer att kunna matcha förra årets rekordförsäljning och ännu tydligare förstärka vår marknadsposition, säger Dr Martin Winterkorn. De nya FSI-motorerna för Audi A2 och Audi A4, den sportiga toppmodellen Audi RS 6 och nya Audi A8, som får premiär före årsskiftet, kommer hjälpa till att uppnå dessa mål.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078