23948sdkhjf

Aggressivare uppsyn på nya Impreza

Nu får Subarus 4-hjulsdrivna mellanklassare Impreza en rejäl uppdatering. Både vad avser det som syns, och den mer osynliga tekniken. Målet med arbetet har dels varit att ge rally-versionerna bättre aerodynamik och balans. Men också att ge standardmodellerna av Impreza en uppsyn som bättre matchar det giftiga innanmäte som bilen gjort sig känd för. Den nya versionen av Subaru Impreza hade världspremiär på Paris Motor Show den 26 september. De största synliga förändringarna återfinns i bilens front. Där både strålkastare, huv och stötfångare blivit totalt omgjorda och fått en helt ny och aggressivare utformning. Helt i linje med den WRC bil som Subaru kommer att tävla med i Rally-VM 2003. På turbomodellerna WRX och WRX STi har också luftintaget gjorts betydligt maffigare. Även aktern har fått en del justeringar, i synnerhet vad avser ljusarrangemanget som gjorts om en del. Men den största förändringen hittar vi i WRX STi, som nu fått ett ?Aero-kit? med annan stötfångare, sidokjolar och en vinge av det extremare slaget som standard. - Nya Impreza blir klart giftigare. Och särskiljer bilen markant från ?vanliga? mellanklassare, säger Dan Persson som är försäljningschef på Subarus svenska generalagent International Motors (Nordic) AB. Subaru Impreza kommer liksom tidigare att finnas i flera versioner, samtliga med permanent 4-hjulsdrift. De flesta versionerna kommer både som Sedan och Combi Coupé. Listan börjar med GX med 2 liters sugmotor, och går upp till riktigt extrema WRX STi med 265 hästars turbo med vattendusch av turbon! Mellanvärstingen WRX, som är efterföljare till den kultförklarade Impreza GT Turbo, knappar dock i och med nästa års modell in på STi versionen. WRX får nu nämligen en effektförhöjning till hela 225 hästar, och snabbare gas-svar tack vare annorlunda grenrörskonstruktion som ger ett jämnare avgasflöde. Men allt är inte design och kraft i nya Impreza. Mycket energi har lagts ner på att få det rosade chassit ännu bättre. Med bland annat nya avancerade stötdämpare på de flesta modellerna. WRX STi har också fått en uppstyvad framvagn, med ny styrgeometri för ännu bättre respons i styrningen. GX och WRX får också nya stora sidoairbags med extra huvudskydd och klimatanläggning blir standard på alla modeller. På säkerhetsfronten är Impreza en av de bästa i klassen, med ?Bästa Val? i IIHS amerikanska krocktester. De nya versionerna går ett steg vidare och får liksom nya Forester aktiva nackskydd fram (ej WRX/WRX STi modellerna som har helhöga sportstolar), liksom energiupptagande bromspedal och dubbla ISOFIX fästen bak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064