23948sdkhjf

Mercedes-Benz satsar på fyrhjulsdrift

Mercedes-Benz har en tradition inom fyrhjulsdrivning som har funnits på både G-klassen, M-klassen och även 124-serien som lanserades med fyrhjulsdrift 1985. Men nu satsar företaget rejält på drivning på alla fyra hjulen. Det finns idag 27 fyrhjulsdrivna modeller i Mercedes-programmet och innan året är slut kommer 33 fyrhjulsdrivna modeller att erbjudas. Förutom G- och M-klassen går det att få fyrhjulsdrigft till C-, E- och S-klassen. Mercedes-Benz personbilar gör tre system för fyrhjulsdrivning. Samtliga styrs av den senaste elektroniken. Systemen utnyttjar samma sensorer som används för anti-låsbromsarna (ABS), anti-spinn- (ASR) och anti-sladdsystemen (ESP) för att avgöra när ett eller fler hjul börjar spinna. När det sker, separatbromsas det eller de hjul som roterar snabbare än normalt. Det individuella bromsingreppet gör att motorns dragkraft fördelas till hjul med bättre väggrepp och bilen tar sig fram. Nu finns alltså fyrhjulsdrivningen 4MATIC till bensinmotordrivna Mercedes C-, E- och S-Klasser. I C- och E-Klasserna till såväl fyrdörrars sedan- som till kombimodellerna men endast i kombination med minst sexcylindrig bensinmotor. I S-Klassen i kombination både med normalt och förlängt axelavstånd. I Mercedes M-klass är fyrhjulsdrivningen 4-ETS standard till alla motor- och växellådsalternativ. Systemet bygger på samma princip som 4MATIC men i 4-ETS ingår några för terrängkörning och annan krävande bilkörning viktiga funktioner: med en strömbrytare på panelen kan föraren välja mellan hög- och lågväxel, som reducerar utväxlingen i M-klassens fördelningsväxellåda från normala 1:1 till 2,64:1, i framåtväxel förhindrar bromsarna att M-klassen rullar baklänges i branta motlut, i brant medlut begränsar motorbromsning M-klassens hastighet nedåt. Mercedes G-Klass är känd för sin framkomlighet – baserad dels på hög- och lågväxel, dels tre låsbara differentialer; en på längden, en på tvären bak och en på tvären fram. Systemet är standard i G-Klassen spakarna som satte an differentialspärrarna med hjälp av undertryck ersattes 1998 av elektrisk manövrering som sköts via strömställare på panelen. För två år sedan kompletterades de låsbara differentialspärrarna med den elektroniska styrda fyrhjulsdrivningen 4-ETS. Det gör att G-Klass, med 50/50 fördelning av dragkraften mellan fram- och bakaxel, är redo för alla uppdrag. I normalfallet sköter 4-ETS kraftfördelningen automatiskt. I riktigt svår terräng kan föraren välja att koppla in differentialspärrarna på längden, i bak- och i framaxeln. Intresset för fyrhjulsdrivna fordon har ökat kraftigt de senaste åren. I USA från 13 procent år 1995 till 27.2 procent i fjol och i Tyskland från 3.7 procent 1995 till 5.8 procent i fjol. Trenden med allt fler SUV-bilar försedd med fyrhjulsdrift håller i sig, men även på personbilssidan ökar alltså intresset för bilar som driver med alla fyra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063