FIA chockar med nya dramatiska Formel 1-regler
I förra veckan sammanträffade FIA:s president Max Mosley med teamcheferna i formel 1 för ett krismöte på Hilton Hotell invid londonflygplatsen Heathrow. FIA ser mycket allvarligt på det bistra ekonomiska klimatet som drabbar särskilt de mindre F1-teamen hårt. Sporten har under det gångna året tappat två team, Prost och Arrows. Dessutom har minst två team varit ute i rejält blåsväder - Minardi och Jordan. Därför vill FIA ta krafttag för att rädda sporten från vidare åderlåtning när det gäller deltagande F1-team. Detta vill FIA göra genom att försöka göra F1 mindre kostnadskrävande samtidigt som man vill öka förarens inflytande över bilens prestanda och tävlingsresultat. Man vill alltså göra F1-racing mindre förutsägbar och på så vis mer intressant. En rad nya regler kommer att införas redan i år samt under de närmaste två åren. 2003 - Förbud att använda telemetri från bil till depå. - Förbud att använda telemetri från depå till bil. - Radiokommunikation mellan förare och depå. - Endast två bilar per team kommer att tillåtas besiktas in. - Reservbilar kommer inte att besiktigas och kan följaktligen inte användas. - Varje bil måste uppsöka Parc Fermé direkt efter fullgörandet av en andra kvalrunda. - Alla bilar i parc fermé kommer att frisläppas kort före tävlingsstart, efter att alla kontroller slutförts. - Långtgående begränsningar kommer att införas när det gäller elektronisk kontroll av gaspådrag, kopplingar, differentialer motorstyrning. - Detta innebär att traction control, launch control och helautomatisk växellåda inte längre kan användas. - FIA tillåter de team, som så önskar, att dela på komponenter, förutsatt alla team accepterar denna förändring från det sk. Concordefördraget som förbjuder ett team att använda delar eller detaljer som konstruerats och tillverkats av annat team - förutom motor och växellåda. - FIA bekräftar att träningen om fredagsförmiddagarna är att betrakta som ett privat test, anordnat av FIA och tävlingsarrangören, men ingår inte i tävlingen. - De åtgärder som vidtagits enligt ovan kommer att resultera i lägre luftfraktkostnader under under 2003 eftersom färre bilar, färre delar och tillbehör kommer att transporteras. Dessa kostnader kommer ytterligare att reduceras under 2004, 2005 och 2006. Behovet av mekaniker och annan personal kommer också att reduceras vilket innebär ytterligare kostnadsbesparingar avseende t.ex flygbiljetter och hotellrum. 2004 - För att undvika missförstånd, kommer inte en-motorregeln att gälla under testpasset på fredagsförmiddagen. - Standardiserade elektroniska kontrollelement kommer att införas, såvida teamen inte en alternativ, tillfredsställande metod att bevisa frånvaron av sk. driver-aids - traction control, launch control och automatiska växellådor, genom enkla fysiska kontroller av respektive detaljer. - FIA inbjuder de motortillverkare som är involverade i F1 idag, att kunna erbjuda teamen motorer till överkomliga priser. FIA reserverar sig rätten att inför en ny regel om detta i de sk. Sporting Regulations. - Efter att ha konsulterat teamen, kommer FIA att ta fram en lista över de huvudkomponenter som t.ex motorn, som inte får bytas ut mer än en gång under en tävlingshelg, från 2004 och framåt. - En standardiserad FIA-vinge och sidoplattor kommer att monteras på alla bilar. En sådan vinge skall kunna producera en Monza-nivå av downforce medan den samtidigt ger nog drag för att ge Brazil-nivå avseende toppfart. Detta kommer inte bara att spara pengar utan också reducera farten i de snabbare kurvorna. Detta kommer att förbättra säkerheten avsevärt. - Standardiserade bromsar. FIA kommer att infordra anbud från leverantörer avseende ett komplett bromssystem för alla bilar som deltar i FIA Formula One World Championship. Det vinnande anbudet kommer att få leverera sitt bromssystem till samtliga F1-team. Det blir det enda godkända bromssystemet i VM. Eventuella finansiella eller andra förmåner från anbudsförfarandet går till teamen. 2005 - Regeln om att endast en motor per tävling får användas utökas till två tävlingar. Detta betyder att en motor måste fungera i två på varandra följande tävlingar innan den får bytas. Följden, enligt FIA, blir kraftiga besparingar för teamen och motortillverkarna. Dessutom kommer effekterna att sjunka. - Mini-livslängden för vissa komponenter kommer att ökas, efter överenskommelse med teamen. 2006 - Motorerna måste användas i sex på varandra följande tävlingar innan de får bytas. Detta är huvudpunkterna i de regelförändringar FIA avser att införa. De första reaktionerna från F1-teamen verkar ha varit tämligen positiva, även om många förundrar sig över den extremt korta tid som står till teamens förfogande för att genomföra årets förändringar.