Vanligt med överlastade lastbilar
Vägverket har under år 2002 mätt tunga fordons bruttovikter och axellaster på ett tiotal platser i landet. Mätningarna visar att på vissa vägavsnitt överskrider upp till 60 procent av de lastade tunga fordonen den tillåtna bruttovikten. Därutöver överskrider upp till 50 procent den tillåtna axellasten. - På flera vägavsnitt var nästan tre av fyra tunga fordon överlastade. Detta är inte acceptabelt. Överlaster bryter snabbt ner vägarna, kan öka skaderiskerna och snedvrider konkurrensen. Näringslivet påtalar med rätta behovet av förbättringar på vägnätet. Med dagens resurser kan vi i bästa fall vidmakthålla vägstandarden de kommande 3 - 4 år. Därefter behövs ytterligare medel för att hålla vägnätet i stånd. Överlaster förvärrar problemen, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. - Jag upplever att vi har ett gott samarbete med både näringslivet och åkeribranschen och utgår därför från att de kommer att ta krafttag för att få bort överlasterna. Vi kommer självfallet att på olika sätt stödja detta och fortlöpande följa utvecklingen, menar Ingemar Skogö. Överlast Överlast kan gälla bruttovikt eller axellast. Överlast för enbart axellaster innebär att vi har fellastade fordon som i och för sig klarar bruttovikten men skapar ändå onödigt stort vägslitage. Mellan 18 och 75 procent av de lastade tunga fordonen (bruttovikt över 35 ton) var överlastade. På åtta av de tio hittills analyserade mätplatserna var mer än 45 procent av dessa lastade fordon överlastade. Hastighetsmätningar som gjorts samtidigt visar på en något för hög hastighet på de aktuella avsnitten. Mätningarna har gjorts inom ett projekt med syftet att få en ökad kunskap om lasterna på vägnätet samt att utvärdera mätutrustning och vidareutveckla mätmetoden. Mätplatserna ligger på olika typer av vägar med varierande trafik- och godsflöden. Analysen är ännu ej helt klar men resultaten är ändå tydliga.