Audi TT 3.2 quattro med sexcylindrig motor
För första gången får Audis sportbil TT nu en sexcylindrig motor, och dessutom en innovativ växellådsteknik, som ger ett obrutet kraftflöde även under själva växlingarna. Kombinationen av den vridmomentstarka 3,2-litersmotorn med innovativ sportväxellåda och quattro permanent fyrhjulsdrift förstärker de dynamiska kvaliteterna i Audi TT. Den nya TT 3,2 quattro kommer både som coupé och som roadster. Den 250 hästkrafter starka, sexcylindriga versionen av Audi TT Coupé 3,2 quattro klarar av sprinten från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder, medan toppfarten är mjukt begränsad till 250 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 9,8 liter/100 km. Siffror som talar för sig själva, även om de jämförs med fordon med traditionella sexväxlade, manuella lådor. Skillnaden mot en konventionell automatlåda med momentomvandlare är ännu mer imponerande, eftersom den senare har ett koncept som ger betydligt högre kraftförluster. Källan till kraft är en 3,2-liters V6-motor med fyra ventiler per cylinder. Den sexcylindriga motorn passar speciellt väl till den sportiga Audi TT tack vare dess vridmoment och effektkaraktär, speciellt i kombination med den nya dubbelkopplings-transmissionen. Motorn utvecklar nu 184 kW (250 hk) och har en flack vridmomentkurva med maximala värdet 320 Newtonmeter från 2 800 till 3 200 r/min. Med sin cylindervinkel på 15 grader är V6-motorn extremt kompakt - vilket var ett grundläggande krav för att den skulle kunna installeras på tvären. Ventilmekanismen har extremt lite friktion tack vare att man använder sig av rullsläparmar med hydraulisk utjämning. För att minska mängden avgasemissioner och ytterligare öka effektiviteten är kamaxlarna både på insugs- och avgassidan steglöst justerbara. Kompressionsförhållandet är 11,3:1.