KO tar Volvo-reklam till domstol
KO stämmer nu Volvo Personbilar AB för vilseledande reklampåståenden om Volvo S60. I TV-reklamen för bilmodellen sprang en grupp joggare efter bilen - En bil som renar luften från skadligt ozon, fick tittarna veta. KO har synat korten. I TV-reklam, på affischer och på företagets webbplats förmedlades budskapet att Volvo S60 kan rena luften från skadligt ozon. Volvo S 60 städar luften hette det på affischerna. Genom att använda en Volvo med Premair bidrar du till bättre hälsa stod det på webbplatsen. Konsumentombudsmannen, KO, har nu synat påståendena närmare och funnit dem överdrivna och vilseledande. - Eftersom påståendena i reklamen inte ger ett balanserat intryck från miljösynpunkt anser jag att de strider mot god marknadsföringssed, säger Karin Lindell, KO och generaldirektör för Konsumentverket. Marknadsdomstolen har i tidigare fall uttalat