Veteranseger i Faxerundan
- Otroligt kul. Den här serien är ett lyft för oss som varken har råd eller tid att satsa å SM. Rallyveteranen Robert Johansson från Järvsö sken som en sol efter sin seger i Faxerundan i Söderhamn i helgen. Robert har visserligen vunnit tävlingen förr. Många gånger till och med. Men den här gången var det annorlunda: - Äntligen har vi som kör lite äldre rallybilar fått en egen mästerskapsserie. Nu slipper vi åka i skuggan av SM. Robert vann den fyrhjulsdrivna klassen medan göteborgsföraren Leif Peterson vann den 2-hjulsdrivna. Och Leif instämde: - Jag tror att satsningen på en RM-serie kommer att bli suveränt bra. Faxerundan i Söderhamn bjöd på allt det bästa som rally kan bjuda: fina, omväxlande och rejält krokiga skogsvägar med isigt vinterunderlag, strålande sol från en blå himmel och massor av åskådare. - Kan inte bli bättre, log en annan veteran - Gävles Björn Sjunning som också är en av tävlingens dominanter, historiskt sett. Björn har gjort något av come back i vinter och tycker att farten börjar komma tillbaka. Tuffaste fighten var det bakom palltrion i den 2-hjulsdrivna klassen, dvs bakom Leif Peterson, tvåan Thomas Thunström, Ludvika och trean Björn Blomqvist, Huddinge. Eller vad sägs om fem förare med 2,5 sekunders mellanrum! - Tur vi satsade på elektronisk tidtagning, log tävlingsledaren Hans Erik Frasse Berg. - Annars hade det väl varit ett elände att skilja dem åt. Fyra blev i alla fall årets store nykomling i sporten - Markus Hällbo från Säter. Markus med sin stora Volvo 940 kom i mål 0,1 sekunder före Norrköpings rutinerade Jonas Wigren, som i sin tur var 0,1 sekund före Kolsvas Tobias Ytterbring. Sjundeplaceradean Lars Hedqvist från Munkfors var i sin tur 2 sekunder bakom Ytterbring - men hade egentligen åkt fortare än alla tre. Men nu glömde värmlänningen det obligatoriska halvljuset på en sträcka, vilket resulterade i påbackning på körtiden med 10 sekunder... Åtta - 0,2 sekunder bakom Hedqvist - kom Tobias Söderqvist, förra årets svenske mästare i Lilla Grupp N, som nu återvänt till sin gamla Opel Kadett Gsi. RM i rally körs i tre mästerskapsklasser: Grupp H, Tjej-RM och Klasiska Rallybilar. Grupp H var naturligtvis den största klassen. Men en av tjejerna utmanade Grupp H-förarna riktigt rejält. Det var Skepptunas Carina Hermansson som i sin något nyare Grupp N-bil bara var halvminuten efter Robert i mål. - Hade varit kul att vinna totalt. Men jag gjorde bort mig i ett vägbyte på ss 1 och snurrade. Annars hade jag kanske haft en viss chans, sa Carina som nu siktar in sig på nästa SM-tävling - Snow Rally i Östersund - till helgen. Carina var femma i SM-premiären nyligen och åker väldigt bra just nu. Tvåan i tjejklassen var tävlingens lyckligaste pristagare - Carina Gullberg från Trelleborg. Carina, som debuterade på det här underlaget, hade bara ambitionen att ta sig i mål. Och så slutade hon tvåa. Trots bekymmer på ss 1: - Växellådan rasade så vi fick köra en stor del av sträckan med enbart 4:ans växel. Men vi välte bilen på sidan och skiftade växellåda på servicen efter sträckan, så att jag kunde fortsätta. - Så att bli tvåa är enormt skönt. Nu blir det lätt att åka 90 mil hem till Trelleborg! Förarna som tävlar med gamla historiska rallybilar tävlar i olika klasser, men ingen klassegrare kunde mäta sig med Tony Jansson från Almunge. Tony var klart snabbast med sin Ford Cortina Lotus från 1965 medan övriga klasser vanns av Kjell Wallin från Almunge (med en Ford Cortina 1200 i klass 1) och Arne Bäckström från Haninge (med en Volvo PV 544 i klass 3). En av favoriterna - Lasse Jönsson från Kil - åkte av och knölade till sin gamla Porsche rejält på den tredje av tävlingens fyra specialsträckor. Det var förresten många förare som bröt. Bland annat förre svenske mästaren Kim Sevius, som körde alla sträckor, men som fick fel på bilen på sista stransporten och inte lyckades nå slutmålet inne i Söderhamn! Totalt bröt 28 av de 119 som kom till start. Bland annat rullade Huddinges Peter Dahlgren rejält med sin Mazda inne på SS 2. De flesta som bröt gjorde det dock av tekniska orsaker - främst med växellådsproblem: - Ja, växellådan fick sannerligen bekänna färg. Det var många år sedan jag var så svettig efter en tävling, sa t ex Roland Wallon från Kungsör. Roland som den här gången kom i mål på 17:e plats bland de de 30 som fullföljde i största klassen, dvs 2-hjulsdrivna Grupp H-bilar. Sist i tävlingen blev en av klassikerna - Maj Persson, 52 från Fagersta. Maj och hennes väninna Solveig Ljungberg, tävlar med en gammal Simca Aronde. - Vi åker inte så fort och även om vi skulle vilja så går det inte. Den här bilen gör som mest 105 km/h. Men det gör inget. Vi har underbart roligt tillsammans. Rally är det bästa som finns, säger Maj med ett glatt leende! Resultat, Faxerundan, Söderhamn. Riksmästerskap i rally: Grupp H 4WD: A-förare: 1) Robert Johansson/S O Jonsson, Ljusdals RC, Mazda, 34.06,8, 2) Björn Sjunning/Christer Göransson, SMK Gävle, d:o, +1.07,3, 3) Joakim Norén/Jonas Holm, SMK Valdemarsvik, Mitsubishi, +1.59,7, 4) Mats Lindwall/Magnus Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru, +2.24,4, 5) Joachim Westerlund/Erik Gustavsson, Vallentuna MK, d:o, +2.55,1, 6) Björn Jacobson/Tomas Koepke, Värmdö MK, +3.13,3. B-förare: 1) Lasse Eriksson/Magnus Johansson, SMK Hörby, Fors Cosworth, 41.18,3, 2) Jorma Nisst/Agneta Nisst, Almunge MK, Mitsubishi, +26,0 sek Grupp H, 2WD: A-förare: 1) Leif Peterson/Bosse Holmstrand, Göteborgs MK, Opel Corsa 2,0, 35.19,3, 2) Thomas Thunström/Robert Thunström, Ludvika MS, Opel Corsa 1,6, +17,2 sek, 3) Björn Blomqvist/Henrik Hedlund, Huddinge MK, Toyota Corolla, +43,2, 4) Markus Hällbo/Karin Berglind, Säters MK, Volvo 940, +57,9, 4) Jonas Wigren/Terje Karlsson, Norrköpings MK, Totota Corolla, +58,0, 6) Tobias Ytterbring/Lars Wickman, Kolsva MS, VW Golf, +58,1, 7) Lars Hedqvist/Maria Andersson, Munkfors MK, Toyota Corolla, +1.00,1, 8) Tobias Söderqvist/Joakim Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSi, +1.00,3, 9) Niklas Hägg/Markku Kangas, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, +1.02,1, 10) Pekka Putto/Magnus Scherp, SMK Gävle, Volvo 940, +1.09,8. 11) Björn Gustafsson/Leif Lindberg, Haninge MK, Toyota Corolla, +1.16,7, 12) Mikael Åhman/Thomas Åhman, Almunge MK, Opel Corsa, +1.16,7. B-förare: 1) Lars Andersson/Daniel Dahlström, Team Treske Arvika, Volvo 240, 37.21,4, 2) Johan Larsson, Ljusdals RC, Opel Ascona, +27,4 sek, 3) Dick Larsson/Ulf Lennartsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSi, +1.03,7, 4) Christer Hagström/Anders Liljedahl, Järbo MK, Opel Ascona, +1.59,3, 5) Staffan Andersson/K-Y Andersson, Olofströms MK, Ford Escort, +2.11,8, 6) Johan Högberg/Fredrik Högberg, Horndals MK, Volvo 240, +2.30,8. C-förare: 1) Patrik Westerlund/Thomas Åkelid, AMF Årsunda, Opel Kadett, 39.39,0, 2) David Åsberg/Jonas Edvarsson, Järbo MK, d:o, +18,7, 3) Mårten Olsson/Anders Gräsman, Skepptuna MK, d:o, +33,0 RM-ställningen: 1) R Johansson och L Peterson, vardera 15 p, 3) Sjunning och Thunström, vardera 12, 5) Blomqvist och Norén, vardera 10. Tjej-RM: 1) Carina Hermansson/Mikael Lööv, Skepptuna MK, Mitsubishi N4, 34.36,3, 2) Carina Gullberg/Linda Nordwall, Dalby MK, Volvo 240 Original, +7.55,0, 3) Fia Nordgren/Lotta Karlsson, Östhammars MK, Volvo 240 Gr H, +8.47,2, 4) Kristin Swensson/Margareta Schöning, SMK Söderhamn, Volvo 740 Original, +10.12,9, 5) Linda Pettersson/Daniel Jansson, Mälaröarnas MK, Opel Ascona Gr H, +12.57,2. RM-ställningen: 1) Hermansson, 10, p, 2) Gullberg, 8, 3) Nordgren, 6, 4) Swensson, 5, 5) Pettersson, 4. Klassiska Rallybilar: Klass 3: 1) Björn Bäckström, Haninge MK, Volvo PV 544, 40.11,9, 2) Ola Skoog, Ludvika MS, d:O, +23,4, 3) Sören Hellkvist, SMK Karlskoga, Volvo Amazon, +1.06,0. Klass 2: 1) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Cortina Lotus, 39.18,8, 2) Tommy Kanrell, Solna MS, d:o, +1.43,2, 3) Kenneth Waltersson, Anderstorp RC, d:o, +2.09,3. Klass 1: 1) Kjell Wallin, Almunge MK, Ford Cortina, 43.01,4, 2) Lars Erik Danielsson, MSK Hammaren, Saab 96, +28,9 sek, 3) Jårs Damberg, Djursholms MK, Ford Anglia, +38,5. RM-ställningen: 1) Bäckström och Wallin, vardera 15 p, 3) Jansson, Skoog och Danielsson, vardera, 12, 6) Kanrell, Hellkvist och Damberg, vardera 10. Övriga klasser: Lilla Grupp A, B-förare: 1) Inge Samuelsson/Jonny Andersson, SMK Hedemora, Suzuki Kit Car, 40.15,7 Lilla Grupp N, B-förare: 1) Jan-Åke Hamreus/Rolf Öhberg, Avesta BK, Opel Kadett, 40.06,9 Lilla Gr N, C-förare: 1) Lars Sjöström/Henrik Nyberg, SMK Hälsinge, Peugeot 306, 38,27,8. Volvo Original Elit: 1) Lars Skoglund/H-Å Flink, Bollnäs MK, Volvo 240, 40.36,6. Volvo Original C: 1) Anton Bernats/Martin Falk, Strängnäs AMS, Volvo 240, 41.23.0. Veteran: 1) Johan Engberg/L-G Engberg, SMK Gävle, Saab V4, 44.40,9.