Volvo PV startar haverikommission i Thailand
Thailand Accident Research Center invigdes igår av kung Carl XVI Gustaf som är på officiellt statsbesök i landet. Genom forskningscentret vill Volvo Personvagnar dela med sig av sin kunskap inom trafiksäkerhet och på så sätt hjälpa till att minska antalet trafikdöda i världen. Den officiella statistiken berättar att i Thailand dör 14 000 människor i trafikolyckor varje år. Men mörkertalet är stort, den verkliga siffran kan vara mer än dubbelt så hög: över 30 000 trafikdöda om året. Global Road Safety Partnership är en organisation som startats av Världsbanken och som arbetar med trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder, främst i tredje världen. Volvo Personvagnar, GRSP och thailändska Vägverket finansierar tillsammans det nyinvigda Thailand Accident Research Center, Tarc. Genom att systematiskt samla in data, får forskningscentret fram en saklig bild av vilken typ av olyckor som är vanligast och vilken typ som är farligast. Fakta som thailändska myndigheter ska grunda framtida beslut på. Meningen är att nya lagar och informationskampanjer ska koncentreras till de områden som är värst utsatta. – Vi har kontoret på Asian Institute of Technology, den tekniska högskolan här i Bangkok, berättar John-Fredrik Grönvall, Volvo Personvagnars uppdragsledare vid Thailand Accident Research Center. – Därifrån når vår utryckningsbil trafikolyckor i närområdet inom en timme. Upptagningsområdet täcker såväl stadstrafik och förorter som motorvägar och grusvägar på landsbygden. I bilen finns en fordonsexpert som tittar på vad som hänt med bilen och en vägexpert som undersöker trafikmiljön. Teamet fotograferar, mäter och antecknar på olycksplatsen. Tillbaka på kontoret väger de in ytterligare information om olyckan från andra experter i det lokala nätverket: polis, sjukhus och beteendevetare. – Vi får en statistisk bredd där vi kan visa till exempel vilka korsningar som är farliga, vilka tider på dygnet det sker flest olyckor och vilka olyckstyper som är vanligast. Dessutom har vi djupstudierna där vi kan leta efter orsaker till enskilda olyckor, säger John-Fredrik Grönvall.