Ökad försäljning/vinst för Michelin-gruppen
Michelingruppen redovisar ökad försäljning och förbättrat resultat 2002. Omsättning: 15 654 euro (-0,8%) Försäljningsvolym: +2.9% Rörelseresultat: 1 225 euro (+18%) Vinst: 614 Meuro (+96%) Kassaflöde: 637 euro (+107%) Nettoskuld: 3 818 euro (-20%) Rörelsemarginal (uttryckt i % av omsättningen): 7.8% (6.6%) Några av anledningarna till det goda resultatet är en kraftigt ökad försäljning av högprestandadäck och vinterdäck (framför allt på den europeiska marknaden) samt stark tillväxt i exempelvis Östeuropa och Kina. Rörelseresultatet har ökat med 18%, delvis tack vara kostnadsbesparande åtgärder som påbörjades för tre år sedan. Under 2002 nästan fördubblades Michelingruppens vinst, ett av de bästa resultaten på tio år. Michelingruppen är mycket framgångsrik i Europa där eftermarknaden för personbilsdäck har ökat med 2,6%. Michelingruppen har ökat sina marknadsandelar i alla segment samtidigt som försäljningen har ökat med 5,3%. Även på den något nedgående eftermarknaden för lastbilsdäck lyckades Michelingruppen vinna marknadsandelar. Företaget växte med marknaden för originalmontering som ökade något, främst på grund av de europeiska lastbilstillverkarnas export. - Koncernens goda resultat speglar sig också i Norden där vi fortsätter att stärka våra positioner, säger Meri Simula, kommunikationschef för nordiska Michelin. Den nordiska marknaden är särskilt viktig och en utmaning för oss som tillverkar däck, bland annat på grund av de krävande klimat- och temperaturomständigheterna. Vi prioriterar säkerhet och kvalitet i alla våra produkter och presenterade i början av året två nya däck som blivit mycket väl mottagna av våra distributörer.