Thule och Hennes & Mauritz tilldelas Achievement Award 2003 i USA
Den 28 mars kommer Kronprinsessan Victoria att överlämna priset Achievement Award 2003 till Thule och Hennes & Mauritz på en galamiddag i New York, som arrangeras av Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York tillsammans med Exportrådet. Priset delas ut till svenska exportföretag som tagit marknadsandelar på den amerikanska marknaden. Kriterierna för bedömningen är erhållen marknadsposition, kommersiell framgång och utveckling samt övergripande framgångsfaktorer. Thule, Inc. vann priset i kategorin det företag som haft de mest långsiktiga framgångarna. Thule startade blygsamt i USA för cirka 20 år sedan. Från början skedde försäljningen direkt från bagageutrymmet på en stationsvagn till vindsurfare och skidåkare. Med en medveten satsning på dessa två målgrupper etablerade Thule sig på USA-marknaden för frilufts- och sportfantaster. Idag säljer man sina produkter via butiker inom sport och friluftslivsegmenten. I Europa skedde etableringen i stället via biltillbehörsbutiker. Thule säljer idag takställ via 4 000 sportaffärer över hela USA. Trots den svaga ekonomin år 2002, fortsatte Thules försäljning att öka. Thule har under 20 år byggt upp ett unikt varumärke i USA med ett väletablerat renommé för kvalitetsprodukter, design och nöjda kunder. H&M Hennes & Mauritz vann priset i kategorin den mest framgångsrika nyetableringen på marknaden.