23948sdkhjf

Volvo-kvinnor utvecklar konceptbil

Nästa år visar Volvo Personvagnar hur en bil kan se ut när kvinnor får bestämma. En grupp kvinnor på företaget är i full gång med att utveckla en konceptbil som går under arbetsnamnet MCC – My Concept Car. Bilen vänder sig till den självständiga kunden – oavsett om det är en man eller en kvinna. Idén att göra en bil där kvinnor fattar besluten har vuxit fram bland en grupp kvinnor på Volvo Personvagnar. Förra året presenterades tankarna och de första skisserna för VD Hans-Olov Olsson och ledningsgruppen, som uppskattade vad de såg och projektet fick grönt ljus av företagsledningen. – Självklart vänder vi oss, precis som resten av företaget, mot kunder som kräver högklassighet. Men vi tror ändå att kvinnor och män prioriterar olika. Därför är det enbart kvinnor som fattar beslut om den här bilen, säger Eva-Lisa Andersson på Produktutveckling. – Det sägs dessutom att det som motsvarar kvinnors förväntningar ofta överträffar mäns, så vi räknar med att våra lösningar kommer att tilltala både kvinnor och män, säger Tatiana Butovitsch Temm på informationsavdelningen. Inom företaget är konceptbilen ett verkligt exempel på förändringsarbete. Ett sätt att tänka i nya banor och prioritera annorlunda. Och ett sätt att ge synlighet åt många kompetenta kvinnor på företaget. – Vi har hämtat in kunskap och idéer från hundratals kvinnor inom Volvo och känner ett otroligt stöd från dem. I stort sett alla, både män och kvinnor, som vi möter i vardagen är oerhört engagerade i konceptbilen, säger Elna Holmberg på Chassiutveckling. Men bilindustrin är av tradition en manlig miljö. Att gå på tvärs mot gamla strukturer är inte alltid smärtfritt. – Visst stöter vi på hinder, säger Camilla Palmertz på Konceptutveckling. Det finns en del som har svårt att tänka nytt. Men å andra sidan är det uppfriskande och en del av förändringsarbetet på Volvo. VD Hans-Olov Olsson är djupt engagerad i projektet: – Det här arbetet är viktigt för Volvo Personvagnar på flera sätt. Projektgruppen tänker i nya banor och har ett skarpt fokus på kundens behov. Vi ser det som ett sätt att nå nya kundgrupper. Dessutom visar den bredden och djupet hos den kvinnliga kompetensen på företaget. – Vi gör naturligtvis inget som inte män hade kunnat göra – vi jobbar ju alla professionellt inom bilindustrin, säger Maria Widell Christiansen på Design. Men hur den nya konceptbilen kommer att se ut och vad den innehåller är än så länge en väl förborgad hemlighet. Den nyfikne får ge sig till tåls till nästa år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078