Nu finns det 10.000 miljöbilar
Antalet miljöbilar i trafiken fördubblades i fjol. Försäljningen ökade kraftigt jä-fört med tidigare år och utgjorde ca 2% av totala nybilsförsäljningen i Sverige. Vid årsskiftet var nästan 10.000 miljöanpassade fordon i drift runt om i landet. Detta enligt den miljöbilräkning Miljöfordon i Göteborg årligen gör. Etanol tar ledningen F o rd fick under året utdelning på sin satsning på Focus FlexiFuel, en populär familjebil i mellanklass vars motor anpassats för att gå på högblandad etanol, E85. Ford sålde ca 3.000 nya Focus FlexiFuel i fjol och räknar med ännu större efterfrågan i år. Nu ru l l a r totalt 4.000 etanolbilar i landet, om ett år har antalet mer än fördubblats om prognosen slår in. Etanoltankställen finns redan på många orter, vilket kan vara en del av förklaringen till Fords framgång. En annan att Ford Focus i FlexiFuel-utförande kostar nästan samma som Focus i standardversion . Gasdrift ökar stadigt Klar tvåa i alternativbränsleligan är bio-/naturgas, där både gasproduktionen och dis-tributionsnäten stadigt växer. Många kommuner satsar på biogasproduktion som ett sätt att ta hand om hushållsavfall och samtidigt få en värdefull biprodukt i form av bio-gas. Något som bl a Stockholm har gjort. Biogasen kan efter rening användas för fordonsdrift. Storsäljaren här är Volvo som i fjol sålde ca 900 nya Volvo bifuel V70, S60 och S80 i landet. Hela 600 stannade i Göteborg, där bio-/naturgas är det f n dominerande alter-ativbränslet. Nu finns ca 2.500 lätta gas-bensinbilar i landet. Volvo räknar med fort-satt god försäljning av Volvo bifuel under 2003. Nya bilmodeller på väg Även elhybridbilar, såsom Toyota Prius, och extremt bränslesnåla bilar ökar i antal. Exempel på de sistnämnda är VW Lupo 3L och Audi A2 3L, som förbrukar endast 3 dl dieselbränsle per mil och därför är godkända som miljöbilar enligt den definition som G ö t e b o rgs stad och ett antal andra kommuner anslutet sig till.