Mekonomen sparar miljoner på nytt lagersystem
Bildelskedjan Mekonomen räknar med att spara flera miljoner kronor per år på lagerstyrningssystemet Solo, som utvecklats med IT-företagen PromoSoft och Network Logistics. – Våra kunder tycker att de stora etablerade affärs- och logistiksystemen på marknaden är för komplexa och dyrbara samtidigt som de saknar anpassning till den egna verksamheten, säger PromoSofts Nils Robertsson. – Kort sagt tvingas man betala dyrbara användarlicenser för rättigheter som aldrig eller sällan används. Samtidigt kräver de stora systemen att det mesta av företagets infrastruktur ändras för att fungera fullt ut. Det nya Solo-systemet (Service Och Logistisk Optimering), är ett sofistikerat lagerstyrnings- och inköpssystem som samlar in försäljningsdata från både grossist och butiker, som underlag för avancerade prognos-möjligheter om framtida efterfrågan. Reservdelar en färskvara Ett av grundkriterierna är användarvänlighet i kombination med hög effektivitet. – Vi hanterar mellan 8.000 och 10.000 artikelnummer i våra 200 butiker, avslöjar Rune Gunnarsson IT-chef på Mekonomen. – Antalet bilmodeller på marknaden ökar hela tiden, samtidigt som bilarnas livslängd blir allt kortare. För oss, som lagerför reservdelar till i stort sett alla existerande bilmodeller, blir problemet med inaktuella och föråldrade reservdelar i lager ett växande problem. Idag krävs hög omsättningshastighet Mekonomen Grossist, med centrallager i Strängnäs, eftersträvar en hög servicenivå mot såväl verk-stadskunder som butiker och deras privatkunder. För att uppnå detta har takten ökats och man levererar numera över natten. Det är också viktigt att kunna skapa korrekta prognoser så att rätt vara finns tillgänglig vid rätt tillfälle. – Vi arbetar idag med inköpsansvariga som gör egna prognoser i varje butik. Med den omsätt-ningshastighet som krävs idag, svängningarna på marknaden och de förändringar som kontinuerligt pågår i bil-parken, är det mycket svårt att pricka rätt. – Samtidigt växer de lokala inkuranta lagren ute i butikerna allt snab-bare. Med 1 - 2 mkr uppbundna i lager i varje butik är det lätt att inse behovet av ett mer exakt prognos-verktyg och automatiserade inköpsrutiner. Personal utbildas för optimalt nyttjande – Redan under första året räknar vi med att systemet ska generera sin egen utvecklingskostnad flera gånger om, i form av besparade lagerförluster och andra kostnader, säger Nils Robertsson på göteborgsföretaget PromoSoft, som ansvarar för problemlösningar och implementeringen av Solo. Network Logistics är bl.a. experter på lagerstyrning och logistik. Deras bidrag i utvecklingsarbetet är de viktiga matematiska formlerna och logiken i systemet. Företaget kommer också att vara delaktig i viss utbildning av Mekonomens personal, för att de ska hantera systemet optimalt. – Det som genomsyrar hela tanken bakom Solo är orden enkelhet, effektivitet och lönsamhet. Och bakom de teorierna står vår samarbetspartner Sven Axsäter, professor i produktionsekonomi vid Lunds Tekniska Högskola, LTH, berättar Mikael Palmberg på Network Logistics i Helsingborg. Solo beräknas vara färdigutvecklat och i full drift på Mekonomen under våren/sommaren 2003.