Folksams nya ranking Hur säker är bilen?
Idag utsågs Saab 9-5 till säkraste bil i Folksams stora undersökning Hur säker i bilen?, som rankar 105 olika bilmodellers säkerhetsstandard. Saab 9-5 är som enda bil minst 40 procent krocksäkrare än medelbilen i undersökningen. Modellen uppvisar den lägsta risk för invalidiserande skada vid krock, som Folksam någonsin uppmätt. Detta beror bland annat på bilens avancerade whiplashskydd. För första gången placerar sig också en mindre småbil, Toyota Yaris, i den säkraste klassen. Bilars förmåga att skydda vid krock fortsätter att förbättras i hög takt. Det beror på de nya bilarnas robustare struktur och effektivare skyddssystem. Effekterna blev särskilt märkbara under 90-talet då såväl krockkuddar, bältesförstärkare och sidokrockskydd infördes. Räknat från 1983 och fram till och med 2002 har dödsrisken vid en krock minskat med hela 70 procent. Just de mindre småbilarna är den kategori som har förbättrat sin säkerhet allra mest sedan Folksam började göra sin ranking för tjugo år sedan: Risken för att dödas eller invalidiseras i mindre småbilar har minskat med nästan 40 procent under loppet av två decennier. - I början av 90-talet var säkra bilar ännu att likställa med stora bilar. Den tiden är förbi. I årets rapport når en av de mindre småbilarna upp till den högsta säkerhetsklassen för första gången. Men det gäller ändå att se upp om man tänker köpa en m- Alarmerande är dessutom att den nyblivne ägaren till en småbil i högsta säkerhetsklassen numera inte kan räkna med att tillgodogöra sig hela effekten av säkerhetsökningen. Det beror på att stadsjeeparna, med hög front och dubbelt så tunga som vanligaTrots bilparkens generellt sett snabbt ökande krocksäkerhet finns det fortfarande stor potential för förbättringar: - Om alla skulle byta till bilar som motsvarar Saab 9-5:s säkerhetsstandard skulle antalet döda och skadade i trafiken i ett slag minska med 40 procent, säger Maria Krafft, biträdande forskningschef på Folksam. Trots den positiva säkerhetstrenden kan mFolksams undersökning Hur säker är bilen? bygger på analys av 76 100 verkliga vägkrockar som skadat 27 600 personer. Krockarna har inträffat mellan 1994 och 2002.