Civic IMA - en miljövänlig föregångare
Den ser ut som en vanlig Honda men erbjuder redan nu teknik som många andra bilföretag enbart har i konceptbilar. Hybridbilen Civic IMA är resultatet av många års forsknings- och utvecklingsarbete inom Honda och den blev under fjolåret vald till Årets Miljöbil i Storbritannien. Hondas hybridteknik användes först i tvåsitsiga Insight och tar nu steget upp till att driva en femsitsig Civic. Honda räknar med att tekniken även kommer att återfinnas i andra modeller de närmaste åren. Civic IMA (Integrated Motor Assist) drivs av en 1,3 liters bensinmotor samt en elmotor som ger bilen extra kraft utan att bränsleförbrukningen ökar. Elmotorn används också vid starter, exempelvis vid rödljus för att ge lägre utsläpp. Vid lägre farter, när motorn ansträngs mindre, stängs IMAsystemet av. Den nyutvecklade 1,3-liters i-DSI lean burn-motorn med VTEC Cylinder Cutoff-system reducerar motorns motstånd vid inbromsning och förbättrar fordonets elektriska regenereringseffektivitet. Motorn har snabba förbränningsegenskaper med två tändstift per cylinder som gör att bränsle/luftblandningen kan göras ännu magrare vilket förbättrar bränsleekonomin. Det nya IMA-systemet ger 50 procent lägre motormotstånd under inbromsning jämfört med det tidigare systemet. Motorn har världens idag högsta förbränningseffektivitet, och uppnår 30 procent högre vridmoment än föregående modell. Miljön i fokus och säkerhet i toppklass Återvinningen börjar redan på produktionsplanet. Nästan alla de invändiga formsprutade delarna är gjorda av olefinharts för högsta möjliga återvinningsgrad. Detta och andra åtgärder resulterar i en återvinningsnivå på över 90 procent av fordonet. Hondas egen inbyggda G-CON-teknologi (G-kraftskontroll) har gett en ny kaross med en krocksäkerhetsteknologi som är en av de bästa i världen. Den erbjuder hög passagerarsäkerhet i frontalkrock i 55 km/h, frontalkrock med offset hinder i 64 km/h, sidokollision i 55 km/h, och kollision bakifrån i 50 km/h. Civic IMA:s fjädringssystem har anpassats för att möta kundens förväntningar likt övriga modeller i Civic-serien. Styrsystemet har blivit stabilare, den främre krängningshämmaren har gjorts kraftigare, och en bakre krängningshämmare har lagts till, vilket resulterar i lyxig körkomfort och bekvämlighet. De första få exemplar som når den nordiska marknaden kommer i slutet av året. I Japan och USA har över 15.000 exemplar sålts av Civic IMA.