Dieselmotorns framtid
Dieselmotorns framtid i personbilar debatterades den 10 april på ett intressant seminarium på Stockholms Bilsalong -Det finns inte längre några miljöskäl att straffbeskatta nya dieselbilar – men heller ingen anledning till lägre skatt på diesel än på bensin! Per Kågeson, Nature Associates, har skrivit en utförlig rapport om dieselmotorns framtid på kort och lång sikt. Rapporten diskuterades under seminariet och av den framgår bland annat att bensin- och dieselmotorer i över hundra år har dominerat den internationella fordonsmarknaden. Världens totala flotta av personbilar består till ca 90 procent av bensinbilar, men andelen dieselbilar ökar snabbt. Även alternativa bränslen som RME, etanol och gasformiga bränslen som fordonsgas och LPG används i bensin- eller dieselmotorer. Inom personbilsproduktionen har dieselmotorn successivt ökat sin marknadsandel. Inom EU har andelen nyregistrerade dieselbilar ökat från 15 procent år 1988 till 36 procent år 2001. I Sverige ökade andelen under samma tid från 0,9 till 5,6 procent. Sedan några år pågår en diskussion mellan Naturvårdsverket och Vägverket hur man från miljösynpunkt bör bedöma dieselmotorn som alternativ för personbilar. Naturvårdsverket kan, enligt Kågeson, sägas ha en mer konservativ syn och bedömer miljöeffekterna utifrån det nu existerande beståndet av gamla och nya bilar, medan Vägverket tenderar att tillgodoräkna dieselmotorn vinsterna av nya motorsystem och efterbehandlingsformer redan innan dessa hunnit få ordentligt genomslag på marknaden. Europas fordonsindustri ser en fortsatt övergång till diesel som en förutsättning för att klara överenskommelsen med EU om att minska koldioxidutsläppen med ca 25 procent mellan 1995 och 2008. Den moderna dieselmotorn med direktinsprutning har hög verkningsgrad och släpper ut 20-25 procent mindre koldioxid än en bensinmotor med samma prestanda. Nackdelen är dieselmotorn ger upphov till mycket större utsläpp av kväveoxider (NOx) och partiklar. Den har dock bättre kallstartsegenskaper och släpper ut mindre kolväten än bensinmotorn.