Körkort på schemat
På två gymnasieskolor i Täby i norra Stockholm kan eleverna köra bil i skolan. Den här vårterminen får 150 elever trafikantutbildning med körgårdsövningar. Bilbranschen och Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) är engagerade i projektet. Kursen är ett individuellt val på 50 poäng och omfattar 25 timmar teori och 10 timmar praktiska övningar på körgård. Undervisningen ger ungdomarna en god insikt i ämnet trafik och en känsla för vad bilkörning innebär. Efter utbildningen är eleverna väl förberedda för fortsatt övningskörning ute i trafiken. - Det är ett otroligt spännande projekt, säger Endel Viitberg, rektor vid Tibbleskolan. Våra elever är väldigt entusiastiska. - Vi tror att det här är ett bra sätt att ge ungdomarna kunskap i trafik, säger Eva Kallenberg, projektledare på branschorganisationen BIL Sweden. Fördelen med en trafikantutbildning med körgårdsövningar är att den lär ut både teori och praktik. De ungdomar som vill ta körkort får en bra grundutbildning, men även de som avstår från körkortet får bra baskunskaper. Det är viktigt eftersom vi alla är trafikanter antingen vi kör bil, cyklar eller promenerar. För att kunna genomföra kursen för 150 elever vid Tibble och Åva gymnasier i Täby har två trafikskolor anlitats. - Många ungdomar som kommer till trafikskolorna idag har dåliga förkunskaper. I värsta fall har de under ett par års tid tränat in felaktiga rutiner bakom ratten. Om vi professionella utbildare får möjlighet att träffa ungdomarna tidigare har de bättre förutsättningar att bli både säkrare trafikanter och bilförare, säger Lars Gustavsson, ordförande i Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR). Flera gymnasieskolor i landet erbjuder sina elever trafikantutbildningar. Få har testat körgårdsövningarna. Täby är ensamt om det i den här delen av landet. Idag är det upp till varje skola att avgöra om den vill erbjuda utbildningen som individuellt val. - När det gäller antalet trafikoffer ligger vi långt ifrån Nollvisionen trots att den drogs igång med buller och bång för flera år sedan. Bilbranschen ser allvarligt på att utbildning i trafik är så dålig i både grundskola och gymnasium. Det borde även i detta sammanhang vara skolans främsta uppgift att bokstavligt talat lära för livet, anser Eva Kallenberg.