Bensinkartellen fälldes
-Det var en självklarhet att domstolen skulle ge Konkurrensverket rätt, det vill säga att bensinbolagens agerande var en kartell. Däremot är konkurrensskadeavgifterna för låga, heter det i ett uttalande från Konkurrensverket. – Enligt min uppfattning avviker de av Stockholms tingsrätt utdömda konkurrensskadeavgifterna från vad som är praxis inom EU. Därför kommer Konkurrensverket att överklaga domen till Marknadsdomstolen, säger Claes Norgren. Fem bensinbolag gjorde, enligt Konkurrensverket, upp om priser och rabattsanering hösten 1999. Avsikten med kartellen var att manipulera bensinpriset för ett stort antal kunder. Bakgrunden är att fem bensinbolag, enligt Konkurrensverket, hösten 1999 träffades vid hemliga möten, under sken av att samarbeta i miljöfrågor. Vid dessa möten kom de överens om priser och rabatter. Konkurrensverket fick in ett flertal klagomål från kunder om aviserade pris- och rabattförändringar. I december 1999 gjorde Konkurrensverket oanmälda besök, så kallade gryningsräder, hos bolagen. Utredningen ledde fram till att Konkurrensverket lämnade in en stämningsansökan till domstolen. Domstolsförhandlingarna avslutades i december 2002, och nu har Stockholms tingsrätt meddelat dom. – Karteller är en allvarlig form av ekonomisk brottslighet. När företag gör upp om priser och rabatter, eller på annat sätt undergräver marknadsekonomin, är det ytterst de enskilda konsumenterna som drabbas. Företag får enligt lagen inte gå ihop och sätta konkurrensen ur spel. Bensinkartellen är det mest omfattande kartellärendet hittills som avgjorts i domstol. De företag som enligt Konkurrensverket har deltagit i kartellen är Statoil, OKQ8, Shell, Preem och Hydro. -Domen visar att vi inte gjort något allvarligt och är på sätt och vis en seger för det vi hela tiden sagt. 12 miljoner kronor är ingen liten summa och vi anser fortfarande att bötesbeloppet borde varit noll eller närmare noll. Men det är en stor seger att tingsrätten helt avvisade Konkurrensverkets yrkande på 180 miljoner, säger OKQ8s arbetande styrelseordförande Göran Lindblå i en kommentar. OKQ8 döms av tingsrätten att betala 12 milj kr mot yrkandet 180 milj kr, Statoil döms att betala 20 milj kr mot kravet 222 milj kr, Shell döms betala 10 milj kr mot kravet 120 milj kr, Preem döms betala 6 milj kr mot kravet 81 milj kr och Hydro döms betala 4 milj kr mot kravet 48 milj kr.