23948sdkhjf

Volvoforskning på distraherade förare

Distraherade fordonsförare är farliga förare! Allt fler informationssystem dyker upp i våra fordon - telefoner, handhållna datorer, e-mail, Internet, TV/video - och risken att föraren distraheras ökar allt mer. Volvo arbetar med världens första system, som vid riktig körning känner igen och kan varna om man inte håller ögonen på vägen tillräckligt. 14 lastbilsförare har med gott resultat provat systemet i personbil. Systemet baseras på resultatet av ett tidigare samarbete mellan Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar. Tillsammans med Australian National University grundade Volvo för några år sedan företaget Seeing Machines. Detta företag utvecklar system för att främst följa fordonsförares ögonrörelser och därigenom kunna bidra till utvecklingen av olika säkerhetssystem för att undvika olyckor. Inom Volvo Technology forskar Trent Victor om dessa frågor. - Vi använder Seeing Machines system med två kameror, som i realtid följer förarens ögonrörelser, säger han. Forskningen och utvecklingen görs inom tre områden - trötthet, arbetsbelastning och distraktion. Tio års erfarenhet - På området trötthet forskar många biltillverkare med olika system för att upptäcka när en förare blir farligt trött och då varna honom eller henne. Det har också vi gjort sedan 1993 och har kommit långt, speciellt med igenkänning av ögonblinkn#NAME?Distraktion vanlig olycksorsak - Det nya nu, säger Trent Victor, är att vi inom området distraktion skapat en fullt körbar testbil. Han förklarar att ouppmärksamhet (distraktion och trötthet), orsakar mellan 25 och 56 procent av alla trafikolyckor och är den enskilt största orsaken till olyckor. Visuell distraktion svarar för 13 procent, kognitiv distraktion för 10 procent och trötthet för den resterande delen. Med visuell distraktion avses till exempel när föraren ska läsa eller knappa in ett långt SMS-meddelande på sin telefon, eller att man tittar bort länge mot sitt spädbarn. Det viktiga vid utvecklingen av varningssystem, är att man lägger en gräns som de flesta är överens om. Kognitiv distraktion kan till exempel ske vid ett allvarligt samtal i telefonen, eller om föraren koncentrerar sig starkt på att lösa ett problem. I båda fallen kan de båda kamerorna, som är riktade mot förarens ögon, se när ouppmärksamheten blir farligt stor. Antingen ser han för ofta eller för länge ner på radion och för litet på vägen, eller också tappar han koncentrationen. - Vi har sett att en person, som koncentrerat försöker lösa ett problem i telefonen, mer och mer får ett tunnelseende, säger Trent Victor. Han förlorar känslan för mötande bilar, korsande cyklister eller rödljus. Han kanske stirrar rakt fram, meRullande laboratorium Vad Trent Victor, Petter Larsson och deras kolleger har gjort, är att bygga ett testfordon. Även om forskningen främst sker på uppdrag av Volvo Lastvagnar, är det mest praktiskt och ekonomiskt att använda en personbil, en Volvo S80. I denna finns ett antal sensorer i form av kameror för studier av ögonrörelser och ett system med varningssignaler i form av ett antal rader blinkande lysdioder. Dessa små lampor för reflexmässigt ögonen upp mot vägen. - Man kan också ha ljudsignaler eller kanske en vibrerande förarstol som varningssignaler, säger han. Själv har jag låtit min son tala in meddelandet titta på vägen, som en personlig påminnelse om jag skulle tappa koncentrationen. Men en kombinatiHan säger att systemet kan utvecklas tillsammans med andra system för tung trafik, som intelligenta farthållare och distansvarningssystem, liksom så kallade filbytesvarningar. 14 lastbilsförare i test - Vi har använt den fullt körbara provbilen i ett försök med 14 lastbilschaufförer, säger Trent Victor. De fick köra bilen på motorväg och hade sex olika uppgifter att utföra - ringa i telefon, läsa ett SMS-meddelande, sätta på radion och byta til- Om de tog blicken från vägen för ofta eller för länge trädde vårt varningssystem in, först litet försiktigt, sedan med alla dioder blinkande om föraren var alltför distraherad. Bara en del av uppgifterna framkallade varningar. Tanken är att syst- Samtliga förare upplevde det mycket positivt att få en diskret varning för ouppmärksamhet och ansåg att detta kan vara viktiga system för framtiden, säger Trent Victor. Två patent söks Han berättar att två patentansökningar har lämnats in som resultat av det rullande laboratoriet, dels hans och Petter Larssons distraktionsmått - Percent Road Center (PRC) - som anger förarens avvikelser från mitten av synfältet. Det andra patentet handlar om det så kallade human machine-interfacet, alltså själva varningssystemet i form av kamerorna och lysdioderna eller andra varningssignaler. - Vi har konstaterat att systemet fungerar väl i alla förhållanden - ljus, mörker, regn och sol, säger han. Glasögon kan vara ett problem, men vi arbetar förstås med lösningar också här. Vi kan också konstatera att det finns gott om utrymme för

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125