Roos/Wallinder tvingades bryta på Sicilien.
Efter ett par lyckosamma race vände turen för Roos Optima Racing på Sicilien. Växellådan rasade och trots försök med en ny tvingades Henrik Roos och Magnus Wallinder bryta tredje omgången i FIA GT Championship. - Det är så jäkla synd för bilen gick jättefint, kommenterade Henrik efter tävlingen. Kvalen var ett äventyr i sig. Problem med stötdämpare och bromsar lyckades dock lösa sig till slut och på uppvärmningen inför racet gick bilen mycket bättre. Nionde bästa tid och allt kändes hoppfullt inför tredje omgången av FIA GT Championship som i går, söndag, avgjordes på Enna-Pergusa Autodromo på Sicilien. Efter mycket om och med fick det svenska Viperteamet starta på en 15:e plats, vilket ändå inte avskräckte eftersom mycket kan hända under ett tretimmarsrace. - Jag blev så himla förvånad i starten bara. Den var helt oorganiserad och jag blev otroligt överraskad att de släppte fältet för det var inte samlat. Jag var minst 300 meter efter startbilen, berättade Magnus Wallinder som tog startsträckan. Han kom i alla fall förbi N-GT-bilarna (lägre klass) och hamnade i en kö efter de holländska bröderna Zwaans bil (som för övrigt körde bil två i Roos team i fjol). - Det mest frustrerande var att jag var nästan förbi honom ut ur kurvorna men han bara drog ifrån på rakorna. Vi har fortfarande för lite effekt i motorn men det är inte mycket att göra om man vill vara ärlig. Efter sista snabba chikanen så växlade Wallinder upp: fyran, femman och så sexan som bara rasslade till. - Jag trodde först att jag missade växeln och försökte en gång till men då insåg jag att lådan var trasig. Som tur var hade jag inte långt kvar till depåinfarten och kunde rulla in. Första tanken i teamet var att tävlingen var över för den här gången. Men det ändrade sig snabbt. - Vi såg att det fortfarande fanns en chans att plocka poäng eftersom många bröt tävlingen, det var bara en fråga om att få ut bilen på banan igen så fort som möjligt, förklarade Henrik Roos. Teamet bytte växellåda, från en sekventiell till en vanlig H-låda, på drygt en timme och Henrik gav sig ut med nästan en och en halv timme kvar på racet, i förhoppningen om att kunna ta bilen i mål. - Jag kände att bilen gick bra. Lite svårt att växla ner men kände ändå att det skulle gå att ta sig i mål på, vilket var hela idén. Jag körde jätteförsiktigt för att inte riskera något utan säkert passera målflaggan. Och i ett par varv såg det ut att bli verklighet. - Sen gick växellådan sönder på rakan innan snabba chikanen så jag fick rulla igenom den och försöka passa in bilen vid flaggposteringen för att vara ur vägen. Känslan när jag hörde ljudet var obeskrivlig. Vid första rasslet så vill man inte tro att det är nåt, jag hörde nog fel tänker man. Något var det dock, det bar sig inte bättre än att även den nya växellådan rasade och därmed var det färdigåkt för den svenska Vipern. - Där, vid flaggposteringen, stod jag tillsammans med en fransman som också hade en röd bil med vita stripes, sade Roos och skrattade till mitt i eländet. Sett till serien kunde det ha blivit ett rejält ras. Men turligt nog tog inte alla bilar direkt bakom Roos Optima Racing Team heller några poäng. Sammantaget gick nämligen bara nio GT-bilar i mål. Det var dock en klen tröst direkt efter tävlingen. - Det hade ju varit roligt att ta sig i mål det här racet, nu när det var så långt bort, suckade Wallinder. Källa: Sportinformation