STCC-dramatik på Mantorp
STCC-stjärnan Fredrik Ekblom jublar inför årets andra omgång i STCC på Mantorp Park nu till helgen. Anledningen är att för första gången i modern tid släpper man iväg ett startfält på 40 bilar. Nu till helgen 17-18 maj, väntar andra omgången i STCC där han efter premiären i Falkenberg leder mästerskapet. På Mantorp, bara tretton mil från hemmet i Örebro, debuterade han som 18-åring och det är en av de banor han tävlat mest på. - Bra bana, alltid gått bra där. Nåja, han glömmer aldrig STCC-finalen på Mantorp 2000 när han förlorade mästerskapet genom en punktering i sista heatet efter lett serien från början. I år utpekad som storfavorit i mästerskapet vid sidan om nykomlingen Richard Göransson, Örebro, veteranen Janne FlashNilsson, Karlstad och efter Falkenberg nämns Niklas Karlsson, 29, från Katrineholm med respekt. Han rullade ut på banan med en splitterny Alfa Romeo och var direkt med och fightades i toppen. På Mantorp skall man inte hellre glömma hemmafavoriten Mattias Andersson från Linköping, revanschsugen efter avputtad två gånger i Falkenberg. Femton STCC-bilar uppblandat med danska motsvarigheten DTC och toppnamn som ex-Formel 1-föraren Jan Magnussen, rullstolsbundne Jason Watt, sportvagnsstjärnorna Kurt Thiim och John Nielsen etc. Lägg därtill svensk motorsports kanske allra tuffaste klass, Veidec Trophy med 25 motorcyklar där storstjärnorna Christer Cralle Lindholm, Hägersten, Peter Linden, Lidköping och Magnus Kotte Granqvist, Ludvika är ute efter revansch på Fredrik Jansson, Karlskoga, Jimmy Lindström, Södertälje och Lars-Erik Landström. Haparanda. Snacka om dramatik på Mantorp Park Som supportklasser körs GT, Sportscar Challenge, S60 Challenge, och första gången i år Camaro Cup och Historic.