Täta fighter på Mantorp
Östgötska Mantorp Park bjöd på touringvagnsracing när den är som bäst. Inte nog med att den 10.500-hövdade fick se det största startfält (38 bilar) som setts på en svensk bana i ”modern tid”--- publiken fick bevittna mycket spännande race som bjöd på all önskvärd dramatik. Dagens både segerherrar blev Fredrik Ekblom och Janne ”Flash” Nilsson. De hade hårda fighter i båda racen och varsin välförtjänt seger. Den danska DTC-klassen var en välkommen addition till STCC som gav ett mäkta stort startfält och skillnaden i prestanda mellan bilarna var inte besvärande. Polemannen Janne ”Flash” Nilsson lyckades vinna Sprintracet. Men han hade dock mer än fullt upp med Fredrik Ekblom (0,4 sek. efter) och Tomas Engström (0,730 sek. efter). Denna trio stod i en klass för sig. För BMW-förarna började det illa. Redan när Richard Göransson körde ut på sitt uppvärmningsvarv brast en drivaxel och så var den dagen förstörd. --- Tur att det hände när det hände om det nu måste hända överhuvudtaget, sade stallchefen i BMW Dealer Team, Dick Jönssom Wigroth. --- Tänk om det hänt i starten;då hade vi inte haft någon bil. Nu hann vi reparera till Finalracet. Calle Rosenblad hade en hård fight med Tommy Kristoffersson som dock slutade abrupt när Calle missade en inbromsning och körde in i den framförvarande Audin! --- Jag har aldrig skämts så mycket som nu. Jag är verkligen ledsen för Tommys del. Jag tänkte faktiskt inte köra om. Jag bromsade och så kanade jag bara rakt in i Tommys Audi! Jag fick inte hejd på bilen. Högst pinsamt, sade en bedrövad Calle Rosenblad. Bäste BMW-åkare blev nu Mattias Anderson med en sjundeplats. --- Jag låg länge femma men kunde inte stå emot Tobias Johansson i Audi. Hans bil gick fortare. På slutet kom även Jan Magnussen i Peugeot förbi. Så jag fick nöja mig med att bli sjua, sade Mattias. Dramatiskt värre! Fredrik Ekblom hade en monumental fight med Janne ”Flash” Nilsson under större delen av finalloppet --- ända till sista varvet. Då brast en hjulbult på Volvon och ”Flash” tvingades i depå när det bara var fyra kurvor kvar av loppet! Därmed kunde Ekblom, Tobias Johansson och Kristoffersson ta en suverän trippel för de nybyggda Audibilarna- trodde alla. Men ”Flash” blev tvåa! Efter domarkommitténs kontroll visade det sig att säkerhetsbilen varit ute ett varv ”för mycket” vilket innebär att man räknar slutresultatet ett varv tidigare. Och då var Janne ”Flash” Nilsson tvåa! Därmed bröts Audis fina trippel.