23948sdkhjf

Den första folkan, en Skoda?

Var den första Volkswagen-prototypen egentligen en Skoda made in Mlada Boleslav? Flera år innan den den äkta Volkswagenbubblan presenterades för det tyska folket den 5 februari 1936 föddes den här misstänkt folkalika Skoda-bilen. Fick professor Ferdinand Porsche sina folkbilsidéer från prototyp „932 som såg dagens ljus 1932, året innan Porsche ritade sina första folkbilsskisser. Vem vet.? Den tjeckiska „folkan var ett resultat av den stenhård kampen om bilköparna i Tjeckoslovakien i början på 30-talet. Märket Skoda kämpade om marknadsandelarna med den lilla bilmarknaden med en rad märken som Praga, Tatra, Aero, Walter, Wikov och Z. Ledningen för fabriken i Mladá Boleslav beordrade offensiv på alla fronter och utvecklade en rad bilmodeller, bl.a. typ 932 med smeknamnet Kadlomobil efter sin anfader. En prototyp togs fram i två exemplar. Det var en tvådörrars fyrsitig liten bil med 1,5-liters 4-cyl motor på 30 hk. Bagageutrymmet och tanken var placerade i fronten. Och den luftkyld boxermotor satt i aktern. Det var ett för sin tid ovanligt koncept - en layout och teknik som stämde på pricken med Ferdinand Porsches kommande Volkswagen… Därmed inte sagt att Porsche skulle kopiera Skoda-bygget från Mlada Boleslav. Den tjeckiska folkan blev aldrig färdigutvecklad och producerad. Det blev däremot Porsches Volkswagen, som efter kriget och under mer än ett halvt århundrade (!) gått ut i över 21 miljoner exemplar. Ingen ska därmed kunna ta ifrån Ferdinand Porsche äran av att ha utvecklat tidernas mest folkkära bil. Skodas „folka var ändå inte förgäves. Med teknik från typ 932 utvecklades bl.a. den populära Skoda 420 Popular som bidrog till att den Mlada Boleslav-baserade fabriken under senare delen av 30-talet vann bilkriget i Tjeckoslovakien och blev landets ledande och numera enda stora personbilstillverkare. Idag tillhör Skoda Auto Europas stora biltillverkare med en export till över 70 länder .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078