Shell och VW återförsäljare i samarbete via Shells online service
Shells online service innebär att Volkswagens återförsäljare, så väl som övriga företagskunder, kan göra beställningar av bränsle och smörjmedel direkt på nätet. Shells online service är tillgängligt 24 timmar om dygnet och därmed finns möjlighet att när som helst titta på orderstatus, fakturor, leveranshistorik med mera. Stig Hedström har arbetat på Bilmetro (tidigare Bil och Buss) som är en återförsäljare av Volkswagen i snart 40 år. Till Stigs anläggningar i Hedemora och Avesta har Shell alltid levererat smörjmedel. Dagliga kundkontakter och tre dagars resande per vecka gör att Stig genererar 20–25 order i veckan på smörjmedel. Hittills i år har han sålt 28 kubik till sina kunder. Sedan i juli 2002 lägger Stig alla smörjmedelsorder genom Shells online service. Stig har varit med sedan första fasen i utvecklandet av Shells online service på den svenska marknaden. – Systemet är kanon, jag är jättenöjd! Det har förkortat min faktureringstid mot kund med flera dagar. Genom Shells online service slipper Bilmetro ligga ute med lika mycket pengar som tidigare. Systemet visar mig fakturan redan dagen efter min beställning och genom det kan jag kolla att priset stämmer och sedan vidarefakturera min kund. Dessutom kan jag med hjälp av Shells online service även se vilka varor som inte finns i lager då jag lägger mina order. – Det känns som om man har full koll på sina beställningar. Så fort ordern är lagd får man ett besked om att den är på väg, och man kan hela tiden gå in och följa den på vägen till kund. Dessutom har jag statistiken klar för mig hela tiden. Att det är tidsbesparande och säkert är andra fördelar med Shells online service. Några få nackdelar finns, bland annat behövs lite finputsning av hur man förflyttar sig i systemet. Ibland saknar han också den personliga och humoristiska kontakten med Shells kundcenter, som han numera bara behöver ringa då det uppstår något utöver det normala.