Mercedes-Benz SLR McLaren kommer i höst
I höst begår Mercedes-Benz SLR McLaren sin världsdebut. Introduktionen av en supersportvagn, delvis byggd i samma material som en racerbil, är på sitt sätt en upprepning av vad Mercedes-Benz chef för tävlings- och utvecklingsavdelningar, Rudolf Uhlenhaut, gjorde för 50 år sedan. Men nu, till skillnad från då, kommer bilen att serietillverkas. Namn som Juan Manuel Fangio, Stirling Moss och Karl Kling skrev oförglömliga kapitel i biltävlandets historiebok. Dubbelsegrar 1955 i klassiska lopp som Mille Miglia, Eifelrennen, Targa Florio och Tourist Trophy samt i Sveriges Grand Prix utanför Kristianstad gjorde dem unika även med moderna mått mätt. Bilen de körde var en av bilhistoriens mest framgångsrika; Mercedes-Benz 300 SLR. Den hade tre liters V8-motor (2 982 cc), 310 hästkrafter och gjorde över 300 km/t. I kombination med förhållandevis låg vikt och högglanspolerad kaross bar den med rätta smeknamnet Silverpilen. De framgångsrika bilarna och oförglömliga segrarna sporrade Rudolf Uhlenhaut att göra en supersportvagn baserad på 300 SLR. Han gav bilen namnet 300 SLR Coupé men den blev mera känd som Uhlenhaut Coupé. Tekniskt var den snarlik racerbilen men utseendemässigt påminde den om sportvagnen 300 SL Måsvinge som redan var i produktion. Publikmagnet Uhlenhaut Coupé premiärvisades 1955 och utgjorde en publikmagnet av dittills aldrig skådat slag. Den långa, rena motorhuven, de gigantiska gälarna och avgasrören på sidorna samt ekerfälgarna var elegant formgivna. Kupén var skulpterad runt föraren. Bilen vägde endast 1 117 kg och med 310 hästkrafters motor samt lågt luftmostånd gjorde den 290 km/t (fabriksuppgiften var 284 km/t) och den var därmed världens snabbaste gatubil. Emellertid tog sig aldrig detta eleganta kraftpaket hela vägen till produktion. Mercedes-Benz bedömde inte att mitten på 50-talet, då Stuttgart-företaget drog sig tillbaka från motorsporten, var rätt tid att lansera en supersportvagn. Endast två exemplar byggdes och båda finns bevarade som självständiga legender. Nu, 50 år senare, är situationen en annan och med höstens introduktion av Mercedes-Benz SLR McLaren bevisar både Mercedes-Benz och företagets Formel 1-partner, McLaren, sin övertygelse om att vanliga bilar får nytta av den erfarenhet som dras på tävlingsbanor. Samtidigt slås en bro mellan då och nu genom att en rad formgivningselement från gårdagens 300 SLR Coupé återfinns på morgondagens 300 SLR McLaren. Kolfiberförstärkt komposit Men det är inte bara formgivningens historia som upprepar sig. Från 2003 års Silverpilar hämtas exempelvis kolfiberförstärkt kompositmaterial till kaross och hjulupphängningar i Mercedes-Benz 300 SLR McLaren. Det ger enastående vrid- och böjstyvhet samt en säkerhetsnivå i toppklass. Kolfiberförstärkt komposit i kombination med keramik från racerbilarnas bromsar ger Mercedes-Benz 300 SLR McLaren unika prestanda med avseende på kort stoppsträcka, värmetålighet och livslängd samt lågt servicebehov. Nosparti som Formel 1 På samma sätt som i den historiska 300 SLR Coupé, Uhlenhaut-Coupé, ruvar en V8 innanför Mercedes-stjärnan i det nosparti som hämtat utseendet från Formel 1-bilarna. Dagens motor har utvecklats av AMG, som helägs av Mercedes-Benz. Det garanterar att bilens hjärta, som är försedd med den senaste turbotekniken, kommer att ge prestanda i världsklass. Precis som 300 SLR Coupé anno 1955 byggdes mer eller mindre av en man, monteras motorn till Mercedes-Benz 300 SLR McLaren från första till sista skruv av en montör, som dessutom signerar kraftpaketet.