23948sdkhjf

Ny Vito och nya flexbilen Viano

Nu fortsätter DaimlerChrysler sin offensiva produktstrategi med en helt ny flexbil ´´ Viano ´´ efterföljaren till V-klass och Vito F. Samtidigt presenteras också en helt ny version av skåpbilen Vito. De nya bilarna kommer att säljas i en mängd olika utföranden, med tre längder (4.748 till 5.223 mm), två axelavstånd (3.200 och 3.400 mm) samt fyra olika motorer till Viano och fem till Vito. Tre CDI-dieslar (65 kW/88 hk till 110 kW/150 hk) och två V6 bensinmotorer (140 kW/190 hk och 160 kW/218 hk). Bilarna är bakhjulsdrivna och fås med 6-växlad manuell eller 5-växlad automatlåda (CDI). Bensinmotererna har automatlåda som standard. Viano och Vito har byggts för att erbjuda klassledande säkerhet. Både aktiv och passiv sådan. Bland annat har de båda varianterna gjorts bakhjulsdrivna, för att säkra bra väggrepp även med full last. Beslutet att montera motorerna i bilens längdriktning gjorde också att det blev möjligt att skapa en hög passiv säkerhet. Både Vito och Viano har skivbromsar runt om. Dessutom har alla versioner både ABS, antisladdsystemet ESP®, antispinn (ASR) och panikbromsassistans (BAS) som standardutrustning. Trepunktsbälte är standard på alla sittplatser, och de två framsätesplatsernas säkerhetsbälten har både bältessträckare och kraftbegränsare. Förarairbag är standard, medan passagerarairbagen är standard på Viano och tillägg på Vito. Fönsterairbags finns som tillval. Väljer man att utrusta sin bil med de speciella komfortstolarna kan man även få speciella thorax-airbags. Tack vare instrumenteringens ergonomi känner man sig snabbt hemma bakom ratten på Viano, och växelspakens (-väljarens) karaktäristiska placering i mittkonsolen gör det lätt att flytta sig i kupén. Flerfunktionsratt finns som tillval, liksom ett flertal radio- och navigationssystem. Ett praktiskt system med skenor, gör att stolarna i den bakre delen kan placeras fritt, med 25 mm intervaller. Man kan själv välja om varje enskilt säte ska vara vänt framåt eller bakåt. Både stolar och soffor går att fälla ihop och vika fram. Viano kommer att säljas i tre olika utrustnings/designlinjer ´´ Trend, Fun och Ambiente. Mercedes-Benz Vito kommer dels som skåpbil och dels som kombi för professionell persontransport. Dessutom finns den halvglasade Vito Mixto, som har plats för upp till sex personer plus massor av last, verktyg eller bagage. Med tre olika längder och två olika takhöjder kan nya Vito lasta upp till 6,49 kubikmeter (mot tidigare 4,8). Godset kan vara upp till 2,9 meter långt. Tack vare en mycket bred skjutdörr på höger sida är det fullt möjligt att lasta europapallar från sidan med truck. Mellan hjulhusen är det 1277 mm brett, så i nya Vito ryms det tre pallar efter varandra på golvet. Även kombi eller Mixto versionen av Vito finns i tre olika längder. Det betyder plats för upp till åtta passagerare plus förare, samt inte mindre än 970 liter lastutrymme. I kombination med den anpassningsbara inredningen med bekväma stolar med integrerade 3-punktsbälten gör Vito till ett attraktivt val för t ex färdtjänst, taxi eller hotell/konferensanläggningar. De nya modellerna kommer att få publik premiär på Caravan Salon i Düsseldorf den 29 augusti. Introduktionen I Sverige sker under vecka 43.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062