Nya Alfa Romeo 156
Nya Alfa 156 och Sportwagon som lanseras i Europa under sommaren ersätter en bil som sålts i 540 000 exemplar i mer än 80 länder. Utmärkelser och försäljningssuccéer har under åren kommit slag i slag – faktum är att det är få bilar som har fått så många utmärkelser som Alfa 156. Det började 1998 när bilen blev utsedd till Årets Bil. Därefter har den tilldelats inte mindre än 35 utmärkelser för bästa design, styling, teknik, familjebil, favoritbil, drömbil mm, mm. Alfa Romeo 156 är den bil inom Fiat Auto-koncernen som finns på flest platser runt om i världen. Under åren har Alfa 156 tredubblat sin marknadsandel i D-segmentet i Europa till 2.5 %. Italiensk design i kombination med högteknologisk ingenjörskonst samt det ständiga tillflödet av nya attribut och modeller har gjort att Alfa 156 fortfarande är mycket omtyckt och efterfrågad. Och nu är det alltså dags för en, på en rad olika punkter, ytterligare förbättrad och förnyad Alfa 156. För nytolkningen svarar Århundradets bildesigner Giorgetto Giugiaro, Italdesign. Det enda som nya Alfa 156 och 156 Sportwagon har gemensamt med sina föregångare är karossens linjer, men bara i stora drag eftersom bilens front och bakparti är helt nya. Fronten med grillen som följer samma formspråk som Alfa 147, kommande GT Coupé och nya GTV och Spider har helt nydesignade strålkastare. Dessa tillsammans med en, mot tidigare modell, mer inskjuten nedre stötfångare ger bilen en än mer sportigt utstrålning. För bilens bakre parti har teamet hos Italdesign koncentrerat sig på form och stil. De bakre strålkastarna har förfinats, bagagelucka och stötfångare har fått en mer framträdande utformning för att betona volymen. Den nya bilen lanseras med sexton olika färgalternativ. För att anknyta till sin i det närmaste sägenomspunna historia har Alfa Romeo anammat nya färgbenämningar. T ex kan kunden välja en bil i Stresa Grön, Siena Röd, Amalfi Grön, Taormina Blå, Capri Blå, Daytona Blå eller Vesuvius Grå. Naturligtvis finns också Alfa Röd i paletten. Alla nya Alfa 156-modeller är utrustade med Alfatex – en ny hightech klädsel med patent Alfa Romeo. Den kanske största nyheten som också har sin världspremiär är den nya 2,4 l JTD Multijet 20V-motorn som ger 129 kw (175 hk) vid 4000 varv/min. Toppfarten är 225 km/tim och 0-100 km/tim går på 8,3 sekunder. 2,4 JTD är den andra medlemmen i Common Rail-familjen som erbjuder Multijet (m-jet). Multijet innebär att antalet dieselinjektioner per cykel är fler än tidigare. Samma mängd diesel som tidigare förbränns, men förbränningen är effektivare vilket i sin tur resulterar i tystare gång, bättre prestanda och lägre utsläpp. Detta resulterar i sin tur i lägre ljud, mindre utsläpp och 6 till 7 procent högre effekt. Hemligheten ligger i kontrollenheten som sköter den elektronsikt styrda öppningen och stängningen av insprutarna. Utvecklingsarbetet på det här området har fortgått alltsedan Fiat/Alfa 1986 var först i världen med att presentera den första direktinsprutade dieselbilen – Fiat Croma. 1997 presenterades Alfa 156 JTD och nu är det alltså dags för ytterligare en världspremiär. Den nya motorn flankeras av den 2,0 l direktinsprutade JTS (Jet Thrust Stoichiometric)-maskinen på 165 hk som lanserades 2002. JTS-motorn är den första direktinsprutade bensinmotorn som ger mer än 60 kW/liter och ett vridmoment större än 100 Nm/liter. I princip kan man säga att motorn ger samma prestanda som en 2,3-litersmotor men med 10 procent lägre förbrukning. Detta är möjligt genom att ”lean-burn-teknik” reducerar förbrukningen under 1 500 varv/min och prioriterar prestanda över det varvtalet. Motorn möter också de kommande hårda Euro 4-kraven vad gäller utsläpp. Den nya kraftkällan kan kombineras med Alfas Selespeed växellåda utan att prestandan försämras. Toppfarten är 220 km/tim och 0-100 km/tim går på 8,2 sekunder. Därutöver erbjuds på den svenska marknaden totalt ytterligare två olika motoralternativ; 1,8 Twinspark på 140 hk och 2,5 V6 24V på 192 hk. V6-motorn erbjuds med manuell växellåda och Q-System, automatisk växellåda. Nya Alfa 156 introduceras på den svenska marknaden i höst. Priserna är ännu inte fastställda.