Utmärkelse till Volvo Bi-Fuel
Volvo S80 Bi-Fuel har av organisationen Gröna Bilister utnämnts till Miljöbästa bil 2003 bland stora bilar. Även Volvo S60 och V70 Bi-Fuel placerar sig i topp när det gäller bästa miljöval. Volvo har därmed alla tre Bi-Fuel-modellerna med på Gröna Bilisters 10-i-topp-lista. I kriterierna för att utses till Miljöbästa bil ingår utöver att bilarna kan drivas energieffektivt på biogas/naturgas även att säkerheten är hög. I stora mellanklassen placerar sig Volvo S60 på en andra plats. I stora klassen återfinns Volvo S80 på förstaplats och herrgårdsvagnen Volvo V70 på andra plats och på tredje respektive fjärdeplats om bilarna tankas med naturgas. Volvos Bi-Fuel-modeller tillhör landets populäraste miljöbilar och har sålts i cirka 1 500 exemplar sedan 2002, då de nya modellerna med integrerade gastankar introducerades. Volvos nya Bi-Fuelmotor går på gas, med bensin som reservbränsle. Den femcylindriga, 2,4-liters Bi-Fuelmotorn för Volvo S80, Volvo V70 och Volvo S60 drivs med metan (naturgas eller biogas). Maximal effekt är 140 hk vid både gas- och bensindrift. Renare och bränslesnålare fordon är viktiga inslag i Volvo Personvagnars miljökoncept ren inifrån och ut, som också omfattar miljömärkta inredningar och filtersystem som gör luften inuti bilen renare än den utanför. Den senaste motorgenerationen Bi-fuelmotorn ingår i Volvos senaste motorgeneration. Lågt inre motstånd kombinerat med elektronisk motorstyrning och variabel ventilinställning ger goda prestanda och låg bränsleförbrukning i bensinversionen - och genom att lägga till ett avancerat insprutningssystem för gasdriften får motorn ännu bättre miljöegenskaper. När den drivs med bensin uppfyller Volvo S80, V70 och S60 Bi-Fuel kraven för Miljöklass 2005 (tidigare Miljöklass 1) och när de körs på gas är emissionsnivåerna ännu lägre. Tankar under golvet Gas fylls på via ett speciellt munstycke som är placerat bredvid bensinpåfyllningen. Gastankarna är placerade under golvet. Detta ger ägaren tillgång till samma lastutrymme som i bensin- och dieseldrivna modeller. Möjligheten att skapa en individuellt anpassad bil är naturligtvis också densamma. Gas är standardbränsle. Om föraren kör slut på gasen byter motorn automatiskt till bensindrift. Föraren kan också byta manuellt mellan gas och bensin. Volvo S80, V70 och Volvo S60 Bi-Fuel har en räckvidd på 250-300 km (beroende på gasens kvalitet) på en tank metan. Bensintanken ger en extra räckvidd på drygt 300 km. Egen tillverkning och förstklassig säkerhet Bi-Fuel-systemet är konstruerat, testat och fabriksinstallerat vid Volvo Personvagnar. Bi-Fuel-bilarna har naturligtvis krocktestats för att garantera att de uppfyller Volvos stränga säkerhetskrav. Alla Volvo Bi-Fuel av årsmodell 04 har ett europeiskt helbilsgodkännande. Både gastanken och alla dess anslutningar har konstruerats för att klara krafterna vid en kollision. Gastankarna är mycket starkare än motsvarande bensintankar. Den största av de tre CNG-tankarna är tillverkad av kolfiberförstärkt aluminium, medan de båda mindre är tillverkade av stål. Gastankarna har utsatts för hårda tester, inklusive extrem hetta, högt tryck, gevärskulor, kollisioner och brand. Bränslesystemet är också försett med ventiler och andra säkerhetsanordningar för att förhindra läckage. Man bör även understryka att metan inte är giftigt och säkrare att hantera än bensin. Två slags metan Metan är ett brännbart ämne som kan erhållas på två olika sätt. Det kan antingen utvinnas ur jorden i form av naturgas eller produceras från organiskt material i form av biogas. Naturgas ger upphov till lägre totala emissioner av miljöfarliga och giftiga ämnen än bensin och diesel. Emissionerna av koldioxid, som bidrar till växthuseffekten, är över 20 procent lägre än när man kör på bensin. Genom att köra på biogas sker i princip inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären (reduktion med ca 95 procent). Detta eftersom bilen går på metan som redan är en integrerad del av ekosystemet. Naturgas finns tillgängligt i de flesta länder i Europa, med totalt cirka 700 offentliga tankstationer och antalet ökar snabbt, framförallt i Tyskland, Schweiz och Italien. Biogas har hittills producerats i liten skala men intresset växer framförallt i Sverige där regeringen har beviljat medel till Energimyndigheten för att ytterligare stötta utvecklingen av biogas som drivmedel till fordon. Biogas anses vara ett av de absolut renaste fordonsbränslen, som är tillgängliga idag. Totalt sett kan man tanka biogas/naturgas på dryga 30-talet orter i södra och mellersta Sverige. Inom de närmaste åren förväntas en utbyggnad på ytterligare orter. Attraktiva bränslekostnader Kostnaden för den gasdrivna motorn gör att nybilspriset blir högre. Arbetet för att begränsa utsläppen av växthusgaser har å andra sidan lett till initiativ som stöder uppbyggnaden av alternativa bränslesystem i många länder. I Sverige har gasdrivna fordon nedsatt förmånsvärde sedan 2002. En Volvo Bi-Fuel har ett förmånsvärde som motsvarar 80 procent av motsvarande Volvomodell (bensin 140 hk). För en tjänstebilsförare motsvarar detta cirka 400 kronor netto mindre i månaden. I vissa städer erbjuds ägarna av gasdrivna fordon exklusiva förmåner som exempelvis gratis parkering i city. Ytterligare andra kommuner subventionerar inköp av fordon som drivs på alternativa bränslen. Att köra på gas erbjuder lägre driftkostnader och det högre inköpspriset får man tillbaka genom lägre bränslekostnader. I Västsverige är bränslekostnaden drygt 30 procent lägre för den som kör på naturgas istället för bensin. I Stockholmsområdet är kostnadsbesparingen mellan 10 och 15 procent.