Kontrollerad Bilverkstad tar nytt steg
Bilverkstädernas kvalitet på utförda arbeten blir allt bättre, mycket tack vare kvalitetskontrollsystemet Kontrollerad Bilverkstad, KBV. Samtidigt som Leif Fagerlund efterträder Jan Wessling som VD för Kontrollerad Bilverkstad intensifieras arbetet med KBV. Dels ska antalet anslutna verkstäder bli fler, dels ska KBV bli en aktiv del i serviceprocessen. Kontrollerad Bilverkstad är ett frivilligt kvalitetskontrollsystem för bilverkstäder som bygger på stickprovskontroller av servade och reparerade personbilar. Enligt KBV och branschorganisationens, MRFs, uppskattningar finns i Sverige fler än 3.000 riktiga bilverkstäder. Enligt KBV borde åtminstone hälften av dem vara anslutna till KBV, men är det inte. I regel rör det sig om små eller medelstora verkstäder som har valt att stå utanför KBV av olika skäl, främst ekonomiska eller till viss mån bristande kunskap - För att få med dessa verkstäder kommer vi att se över avgiftens storlek till KBV. Till styrelsen har vi framfört en avgiftssänkning för små och medelstora verkstäder medan större verkstäder får en smärre höjning, förklarar Leif Fagerlund och tillägger att förslaget mottagits positivt. Vidare arbetar man från KBVs sida med att informera om, och marknadsföra systemet via generalagenter och reservdelsdistributörer. - KBV kommer i en delvis ny ställning när det s k gruppundantaget förändras för att öka konkurrensen inom motorbranschen. -I sin nya roll kan KBV bli det vedertagna systemet för att kvalitetssäkra landets märkesbehöriga verkstäder i framtiden, berättar Fagerlund och tillägger att intresset från generalagenter har ökat markant under det senaste året. En annan målsättning för KBV är att bli en del av hela serviceprocessen samt vara både kunderna och verkstäderna ännu mer tillgodo. - Kanske ska KBV sätta fingret mer på verkstadens sätt att arbeta och att sköta sina kunder. Begreppet reparationsobjekt finns inte längre utan vi talar om kunder som betalar för korrekt utförda arbeten och som svarar för verkstadens fortlevnad, berättar Fagerlund. Sett ur kundperspektiv ska det innebära följande fördelar: - Smidigare och bättre kontakt med verkstaden - Korrekt diagnos av kundens och bilens behov - Skriftlig orderbekräftelse (tid och kostnad) innan inlämning - Möjliggöra kortare väntetid till verkstadsbesök - Reducerar återbesöksfrekvensen. Således finns det enligt Fagerlund en lång rad fördelar för såväl verkstad som kund genom KBVs kvalitetskontrollsystem. - För att en verkstad ska vara kundens bästa servicealternativ krävs ständiga förbättringar, handlingsplaner, mål och mätetal samt personalutbildning och information. - Och inom denna process har KBV en viktig roll att fylla, avslutar Leif Fagerlund. I samband med KBVs bolagsstämma tillträdde Per Johansson, VD för MRF, posten som ny styrelseordförande för bolaget. Han efterträder Kurt Palmgren.