23948sdkhjf

Svensk rallyseger i tyskt mästarmöte

Det hjälpte inte att tyskarna ställde upp med sina bästa rallyförare. Hans Erik Weng från Säffle gick inte att rubba i Fontane Rallye utanför Berlin i helgen. Den unge värmlänningen körde snabbast av alla och tog sin första stora seger på två år: -Underbart. Nu stämde allting från start till mål, jublade den unge värmlänningen som debuterade i en nybyggd Volvo 940. - Det känns suveränt att besegra alla tyska storförare på deras hemmaplan, sa Hans Erik efter sin övertygande seger i en tävling där det mesta kom att handla om sekunder och där flera av de svenska förarna tappade tid på den femte av tävlingens åtta specialsträckor: - Egentligen åkte vi bättre än resultatlistan antyder. Men flera av förarna i den 4-hjulsdrivna klassen fick problem på ss 5, som blev väldigt sönderkörd. Så den ströks och alla förare efter oss fick en kalkylerad tid. - Eftersom vi var så snabba, blev många av konkurrenternas tider 15-20 sekunder för bra. Vilket i princip avgjorde placeringarna, suckar Weng. Som trots problemen klarade segern med 12 sekunders marginal till tyske hemmaföraren Armin Kremer. Den tyske VM-föraren debuterade i serien där alla förare kör likvärdiga, standardbetonadeVolvo-bilar. .- Det var ofattbart skoj. Jag gick ut försiktigt eftersom det var första gången jag körde en Volvo. Men bilen var fruktansvärt bra, så det var bara att ladda. Synd att det tog några sträckor innan jag kom underfund med tekniken, kommenterade den tyske VM-föraren efter målgång. Trea i tävlinger slutade Jochen Walter, tysk f d JM-segrare som numer endast kör Volvo i både tyska serien och i internationella Nordic West Euro Cup: - Jag är otroligt nöjd. Att få stryk av enbart Weng och Kremer tar jag som en seger. Det här var exakt den framgång jag behövde inför deltävlingen i Sverige i slutet av sommaren! Helgens tävling i tyska Neuruppin blev en chock för de svenska förarna. Vägarna var mycket besvärliga och svårkörda. Men man redde ut problemen strålande. Hans Erik Weng slutade sammanlagt sjua med sin standardbetonade Volvo: - Jag har haft det motigt på senare tid, men nu stämde allt. Nu har jag definitivt bestämt mig för att knäcka f.d. cupledande Morgan Olsson och alla andra som kör om Europa-segern. Fyra f d tyska mästare fanns på plats i tävlingen. V M-föraren Armin Kremer imponerade stort men också europamästaren Dieter Depping gjorde en strålande insats. Den professionelle tyske stjärnföraren slutade femma, två sekunder före svenske Joakim Hallqvist, som tappade tre placeringar på den femte av de sju specialsträckorna: - Jag chansade på att köra mitt på vägen, medan konkurrenterna valde att köra på vägrenen och utanför vägen. Men det gick för tungt och jag tappade en klar andraplats, suckade Jocke. Bäst av alla förare i den omåttligt populära Volvoklassen inledde dock en helt annan förare: Torbjörn Westerlund från nordliga Noraström utmed Höga Kusten. Tobbe chockade alla med att vara klart snabbast på första sträckan. Men på andra slog han loss bakaxeln mot en trottoarkant utanför polisstationen (!) i Neuruppin och tvingades därefter bryta: - Först kändes det fruktansvärt tungt, men tiderna på sträckorna mildrade smärtan, log Tobbe som hyllades som en segrare på prisutdelningen, trots att han tvingades bryta! Henrik Levin från Kristianstad hade vissa segerchanser innan start, men vallade bort sig: - Jag valde helt fel däck inför de torra, sandiga tyska vägarna. Nu slutade jag mitt i resultatlistan, men körningen stämde och jag kom igen. - Jag stortrivs på de kontinentala vägarna som bjuder betydligt besvärligare underlag än vägarna på hemmaplan, sa den unge skåningen efter målgång. Nästa deltävling i Volvo-serien - som är ofattbart populär ute i Europa - körsi franska Rallye Charlemagne i början av juli nnan det i slutet av juli är dags för den enda svenska deltävlingen in serien - Kullingstrofén i Herrljunga. - Vi ser fram emot att få åka i Sverige, och vi ska verkligen ge svenskarna en match, menade Rainer Keck, som är den sammanlagt bäste av de icke svenska förarna i serien. Rainer ligger 3:a totalt i serien, bara 13 poäng efter nye ledaren Hans EriResultat, Volvo Original Nordic West Euro Rally Cup, Fontane Rallye, Tyskland: 1) Hans-Erik Weng, Säffle MC, Volvo 940, 22.41, 2) Armin Kremer, Tyskland, 740, +12 sek, 3) Jochen Walther, d:o, 240, +14, 4) Rainer Keck, d:o, d:o, +19, 5) Dieter Depping, d:o, d:o, +21, 6) Joakim Hallqvist, Kinds MK, d:o, +23, 7) Holger Knöbel, Tyskland, d:o, +48, 8) Henrik Levin, Kristianstads MK, d:o, +49, 9) Jörg Steffensmeier, Tyskland, d:o, +1.56, 10) Jan Christof Heinrich, d:o, d:o, +2.02, 11) Morgan Olsson, Vimmerby MS, d:o, +2.30, 12) Volker Clasen, Tyskland, d:o, +2.43. Torbjörn Westerlund, Sollefterå RRC, 740 bröt i ledning efter 2 ss. Sammanlagt efter 3 deltävlingar: 1) Weng, 111 p, 2) Olsson, 110, 3) Keck, 98, 4) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 240, 90, 5) Walther, 88, 6) Claes Pettersson, Mariestads MS, 240, 75, 7) Westerlund, 74, 8) Levin, 73, 9) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 260, 66, 10) Vidar Lunngren, Norge, 240 och Håkan Andersson, d:o, d:o, vardera 60, 12) Kjetil Finstad, d:o, d:o, och Jan Einar Myraas, d:o, d:o, vardera 57.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078