23948sdkhjf

Ljudutveckling hos Audi

Hos den tyska premiumbiltillverkaren Audi arbetar man målmedvetet för att fånga märkets själ genom att ge bilarna rätt ljud. Aktuella exempel på denna aktiva ljuddesign är Audi S4, A8 och TT 3,2 quattro. Att ljuda som ljuv musik i örat – det är något som också bilar måste kunna göra. Ljuddesign har blivit ännu en viktig del i fordonsutvecklingen för den Ingolstadt-baserade biltillverkaren Audi, där cirka 45 tekniker arbetar med att analysera och designa billjud. Det här är ett område som man satsat allt hårdare på under de två senaste fordonsgenerationerna. En som lämnat ett stort bidrag till ljudutvecklingen är Thomas Kriegel, chef för Acoustics för Audi A4. Denne ingenjör använder termer som är ovanliga för hans yrkeskår. Han talar till exempel om instrumenterade bilar, konsten att komponera och framföra, duktiga musikanter eller fel sorts toner och de fyra ringarnas symfoni. Ljudet i en bil måste motsvara de förväntningar som dess design och image väcker hos kunden. Det här betyder att bilar som till exempel Audi S4 eller Audi TT 3,2 quattro också måste ha ett sportigt, strävt ljud – de måste låta snabba. Ett dämpat ljud skulle, i de här fallen, enbart göra kunderna besvikna. Som en kontrast har Audi A8 ett ljud som återspeglar komfort med en sportig underton. På tal om förväntningar – det här är ännu en utmaning för ljudutvecklare. Alla uppfattar ju ljud annorlunda. Ljuddesign måste göra subjektiva intryck objektiva. Målet är att ljudet från en Audi ska få en odelat positiv respons, samtidigt som teknikerna måste ta hänsyn till olika lagar och regler. Bastoner mer behagliga Subjektiv ljuduppfattning har utvärderats i enlighet med psyko-akustiska kriterier sedan 1950-talet. Skalan med omdömen sträcker sig från stimulerande eller lugnande till obehagliga. Så här säger Thomas Kriegel: - I regel kan man säga att ju högre tonen är, desto obehagligare blir den för dem som sitter i bilen. Den typen av toner kan gå en människa på nerverna, och till och med framkalla aggression. Och det är inte så bra om det händer när man kör. Bastoner uppfattas, å andra sidan, oftast som behagligare. Vilket ljud en Audi ska ha beror på vilken modell det handlar om. Hur ska motorn, insuget, eller avgassystemet låta? Vilken akustisk respons ska man få när man trampar ned gaspedalen och hur mycket vägljud ska märkas i kupén? Vilken typ av ljud ska elektriska fönsterhissar eller blinkers avge? Och hur starkt ska ljudet vara när man stänger en dörr? Allt detta bedöms av Audis ingenjörer. Förändrat arbete Thomas Kriegel skiljer mellan duktiga musikanter och fel sorts toner i den instrumenterade bilen. - Förr i tiden gick en ljudteknikers arbete mest ut på att ta bort ljud. Sådant brukar vi kalla för ljudrening, förklarar han och berättar att arbetet idag har förändrats till att ställa krav på duktiga musikanter i en bil. Detta inkluderar karossen, avgassystemet, motorn, insuget och olika monteringar. Oönskade fel sorts toner kan skapas av däck, drivlina, transmission, hjälpaggregat och vindbrus. Repertoaren varierar: däck kan sjunga, växellådor skramla, generatorer kvida och fläktar väsa. För att komponera de fyra ringarnas symfoni av allt detta, spelar Audis ljudtekniker upp flera olika designmöjligheter på en keyboard. Utöver insuget är motorn och avgassystemet särskilt väl lämpade att komponera ljud. Det är på grund av detta som pneumatiskt styrda spjäll i avgassystemet återfinns i den nya S4:an och TT 3,2 quattro. De säkerställer ett mindre tvärsnitt hos avgassystemet vid låga hastigheter och ett motsvarande större tvärsnitt vid högre hastigheter. Det här bidrar till en välljudande rikedom av toner över hela hastighetsregistret. Målsättningen är, sist och slutligen, att skapa en balans mellan komfort och sport även för den mycket sportiga S4:an. Kännetecken för Audis ljud Resultatet av den övergripande ljudutvecklingen är inte att skapa ett enhetligt Audi-ljud, utan ett anpassat akustiskt koncept för varje modell. Ändå kan man säga att en balanserad fördelning av frekvenser, belastningskänslighet och spontanitet, en obestämbar grad av råhet, naturlig frekvens och en akustiskt homogen uppvarvning av motorn är tydliga kännetecken för Audi-ljudet. Klart är också att den optimala ljudkaraktären för vare Audi i modellprogrammet kommer att finslipas även i fortsättningen. Och det blir ljuv musik för öronen, även i praktiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11