Taxi Mera- nytt koncept
Mercedes-Benz - sedan länge ett begrepp inom svensk taxinäring - satsar på att inom tre år dubblera försäljningen av märkets taxibilar från dagens 700 till knappt 1 600 per år. Det främsta försäljningsargumentet, vid sidan om kundernas och ägarnas tillit till märket, är ett avtal som gör det möjligt för taxiägaren att se exakt vad det kostar att köra taxin per mil. - Avtalet kallas Taxi Mera och bygger på tre huvudpunkter, säger Gunnar Lygård, ansvarig för taxiförsäljningen inom Mercedes-Benz Sverige: Mercedes-Benz Finans Sverige svarar för finansieringen. Bilen levereras med en heltäckande Mercedes-Benz Taxiförsäkring, som bland annat erbjuder ett fullgott försäkringsskydd för såväl förare som passagerare. Försäkringen garanterar också att alla reparationer utförs på auktoriserad verkstad med original reservdelar och den kan kompletteras med stilleståndsersättning. Ett serviceavtal tecknas med den lokala återförsäljaren för Mercedes-Benz. Serviceavtalet innefattar en så kallad drivlinegaranti, en kostnadsfri utökning av den tvååriga fabriksgarantin, när bilen har någon av de två Mercedes-Benz taxikoder som finns på svenska marknaden. Drivlinegarantin, som gäller upp till 45 000 mil/36 månader, täcker merparten av de skador (inte slitage) som kan uppstå i motor, växellåda och drivlina i övrigt. - Med Taxi Mera erbjuder vi en fullt överblickbar och låg totalkostnad som gör det möjligt för taxiägare att byta bil med två till tre års mellanrum, snarare än dagens tre till fyra år, säger Gunnar Lygård. - Nästan var tredje taxi i Sverige är en Mercedes-Benz, säger han. Med den ökade tilldelning av bilar vi fått från fabriken räknar vi med att kunna öka försäljningen högst avsevärt och återta positionen som marknadens största taxileverantör. Taxi M