Hondas första dieselmotor
Snart presenteras Hondas första dieselmotor. Världens största motortillverkare har satt höga mål: bästa bränsleförbrukning, bästa körprestanda samt bästa effekt och vridmoment. Med en 2,2 l fyrcylindrig turbodiesel helt i aluminium har målen nåtts. En satsning som är av speciell betydelse då Honda under sin 55-åriga historia skapat sig ett världsnamn som konstruktör och tillverkare av tekniskt avancerade motorer med hög kvalitet. Det handlar om två och fyrtaktsmotorer för bilar samt motorcyklar och motorer för industri, trädgård och båtar (power products). Ett program som omfattar allt från 25cc-motorer till extrema Formel 1-motorer. Honda är dessutom en föregångare inom alternativa bränslen med hybrid- och bränslecellsdrivna bilar. Att utveckla en högteknologisk dieselmotor med topprestanda är ett naturligt steg för Honda. Optimal balans mellan ekonomi och prestanda Den första utmaningen bestod i att hitta den optimala balansen mellan de viktiga egenskaperna hos Hondas första dieselmotor, dvs bränsleekonomi, låga utsläpp, mjuk gång och prestanda. När dessa villkor nu har uppfyllts kan Hondas dieselmotor erbjuda kunderna låg bränsleförbrukning och mycket konkurrenskraftig prestanda. Utsläppsnivåerna ligger betydligt under de nya Euro IV-kraven. Motorn erbjuder också de bästa köregenskaperna och det bästa vridmomentet i klassen, särskilt viktigt för den som kör mycket och långt. Målet för konstruktionsarbetet var att skapa en dieselmotor av samma förfining som jämförbara bensinmotorer: tyst vid alla varvtal, från tomgång till maxfart, och dessutom vibrationsfri. Toppvärden på över 340 Nm i vridmoment och 140 hk i motoreffekt betyder utmärkt svarsvillighet vid låga hastigheter i stadstrafik. Den har överlägsen acceleration i mellanregistret och en jämn, hög hastighet vid låga varvtal. Samtidigt som Honda anpassar sig till de europeiska kraven på lägre utsläppsnivåer och högpresterande dieselmotorer svarar den nya dieselmotorn mot de utvecklingsambitioner som omhuldas av Honda R&D Co Ltd.